Vertraging energietransitie Rotterdam door stikstofaanpak

Vertraging energietransitie Rotterdam door stikstofaanpak

De vergunningverlening voor de haven- en industriële bedrijven zit sinds de uitspraak van de Raad van State al een jaar op slot. De door het Kabinet voorgestelde structurele aanpak met een ‘evenwichtig’ pakket aan natuur- en stikstofreducerende maatregelen (ter waarde van 5,1 miljard euro) lost hier vrijwel niets in op.

Het leidt niet tot de benodigde stikstofdepositieruimte en geeft veel onzekerheid voor de Rotterdamse haven- en industriebedrijven. De noodzakelijke vernieuwings- en transitieopgave van de haven en industrie stagneren en kansen gaan verloren als we nu niet handelen. Investeringen zullen hierdoor vaker elders in Europa plaatsvinden en het haven- en industrieel complex zal zijn leidende positie steeds verder verliezen.

Deltalinqs is samen met het Havenbedrijf Rotterdam ervan overtuigd dat het beter kan en moet. Samen werken we aan een krachtige en gerichte politieke lobby. Daarbij doen we concrete voorstellen die resulteren in meer investeringszekerheid, meer ontwikkelingsruimte voor de Rotterdamse haven plus een betere natuurbescherming met behoud van ontwikkelingsruimte voor andere sectoren van de economie, zoals de landbouw en woningbouw.

Op korte termijn is het belangrijk om stikstofdepositieruimte te creëren en deze effectief te benutten. Dit kan door onder andere vrijstelling te bieden voor stikstofdeposities tijdens de bouwfase voor investeringen die een overall depositiedaling mogelijk maken. Ook is dit mogelijk door voor bedrijven, die bijdragen aan de transitieopgaven, per direct en zonder toegevoegde beperkingen het permanent salderen met alle bronnen toe te staan.

Om mogelijkheden te verbeteren op middellange termijn zetten we in op het vaststellen van een ‘stikstofkoepel’ op het niveau van de Rotterdamse haven met een eigen programma en stikstofbank. Ruimte die overblijft bij salderen, blijft dan binnen de stikstofkoepel en is daarmee voor volgende projecten inzetbaar. Daarnaast kan financiële ondersteuning aan bovenwettelijke investeringen in emissiereducerende maatregelen helpen om deze haalbaar en acceptabel te maken.

De Rotterdamse haven heeft de steun en inzet van het Rijk en de provincie hard nodig om oplossingen voortvarend uit te werken. Met onze lobbystrategie maken we vanuit de Rotterdamse haven en industrie ons daar hard voor. Stikstofdepositieruimte is nu en de komende jaren noodzakelijk om de investeringszekerheid in de Rotterdamse haven te kunnen garanderen.

Kamerbrief 'Voortgang stikstofproblematiek: structurele aanpak'