Slider Oekraïne-Rusland

Impact conflict Rusland-Oekraïne op Rotterdamse haven

Laatste update: 4 maart 2022 - 14.30 uur

Het conflict in de Oekraïne heeft geleid tot een aantal sancties van onder andere de Europese Unie tegen Rusland. De omvangrijke import van energie (ruwe olie, olieproducten, LNG en steenkool) lijkt op dit moment (nog) niet geraakt te worden door sancties. Met name de export van transhipment van containers lijdt op dit moment wél onder de onzekerheid als gevolg van het conflict en de sancties.

Rusland-georiënteerde overslag

62 miljoen ton van de bijna 470 miljoen ton overslag in de Rotterdamse haven is Rusland-georiënteerd (13%). Via de haven van Rotterdam worden veel energiedragers uit Rusland geïmporteerd. Grofweg komt op dit moment 30% van de ruwe olie uit Rusland, 25% van het LNG en 20% van de olieproducten en de kolen. Rusland exporteert producten als staal, koper, aluminium en nikkel via Rotterdam. Dit valt vooralsnog niet onder de handelsbeperkingen die door de Europese Unie zijn afgekondigd, echter door het uitsluiten van enkele Russische banken uit het SWIFT-systeem zullen ook hier effecten merkbaar worden.

Douanecontrole

Zo'n 8% van het Rotterdamse containertransport is gelinkt aan Rusland. De Europese Unie heeft de export verboden van een groot aantal goederen waaronder die zowel voor burger als militaire doeleinden gebruikt kunnen worden (‘dual use’). Containerlading met als bestemming Rusland wordt hierop extra gecontroleerd door de Douane.

De onzekerheid (wat valt er precies onder de sancties, hoe snel geeft de Douane containers vrij voor export, hoe ontwikkelt het conflict zich, hoe groot zijn betalingsrisico’s, etc.) maakt dat verschillende containerterminals en rederijen hebben besloten op dit moment geen containers met bestemming Rusland te accepteren of behandelen.

Onzekerheid

De ingestelde sancties gecombineerd met de onduidelijkheid hoe deze in praktijk uitwerken en hoe de situatie zich de komende dagen ontwikkelt, zorgt voor onzekerheid bij bedrijven. Bedrijven zullen als gevolg daarvan ook individueel keuzes maken hoe ze omgaan met Russische lading, zoals meedere containterterminals en rederijen inmiddels hebben gedaan.

De NAVO / Het Amerikaanse leger heeft al decennialang afspraken met een bedrijf in de Rotterdamse haven voor het transport van defensiematerieel. Verplaatsing van dit materieel vindt regelmatig plaats via de haven. Mogelijk zal er de komende tijd meer sprake zijn van transporten van defensiematerieel.

Cybersecurity

Voor wat betreft de cybersecurity van de bedrijven in de haven heeft Rotterdam FERM. Doel van FERM is het stimuleren van samenwerking tussen bedrijven in de Rotterdamse haven en het verhogen van het bewustzijn met betrekking tot cyberrisico’s. FERM meldt dat het NCSC tot nu toe geen concrete aanwijzingen heeft dat digitale aanvallen in relatie tot de oorlog in Oekraïne op dit moment impact hebben op Nederland.

Voor nu is het belangrijk zeer alert te blijven, patches te installeren en te letten op phishing mails. En - voor alle bedrijven in de Rotterdamse haven – is het dringende advies om zich bij FERM aan te sluiten, zodat de bedrijven direct acute dreigingsinformatie kunnen ontvangen en vragen kunnen worden gesteld aan de vertrouwde community in de omgeving. Dat is de afgelopen weken erg nuttig gebleken; van MKB (zonder eigen IT) tot aan de grote multinationals.

Lid worden van FERM

Bent u nog geen lid van FERM? Wacht niet langer en neem contact op met stichting FERM via contact@ferm-rotterdam.nl of evelien.bras@ferm-rotterdam.nl. Zie ook: FERM Rotterdam.

Overige websites en nadere informatie

We proberen op deze pagina zo volledig mogelijk te zijn in de informatieverstrekking over de gevolgen voor de Rotterdamse haven door het conflict Rusland-Oekraïne.

Belangrijke websites en nadere informatie: