Halfjaarcijfers Rotterdamse haven weerspiegelen onzekere economische situatie

Halfjaarcijfers Rotterdamse haven weerspiegelen onzekere economische situatie

De nieuwe halfjaarcijfers van Havenbedrijf Rotterdam weerspiegelen de huidige onzekere economische situatie. Zo is de overslag in de haven in het eerste halfjaar van 2025 afgenomen met 4,1%. Dit is vergelijkbaar met de ontwikkeling in bijvoorbeeld de havens van Antwerpen en Brugge. "Met name meer lege exportcontainers en minder droge (-8,9%) en natte bulk (-5,3%) reflecteren de lastige situatie in de Europese industrie," aldus Deltalinqs. 

Seinen voor industrie weer op groen zetten
Uitblijvende investeringen in de industrie en sluitingen van diverse bedrijven in de haven in het afgelopen halfjaar zijn reden tot grote bezorgdheid. "Terecht dat het Havenbedrijf hierop wijst in hun halfjaarbericht," aldus Deltalinqs. Om te voorkomen dat hele ketens van bedrijven geraakt worden, is het essentieel dat de Rijksoverheid iets doet aan de vele nationale koppen waar bedrijven in de haven last van hebben. Zo zijn door nationale keuzes de kosten voor elektriciteit hier tientallen procenten hoger dan in onze buurlanden. Dit remt de verduurzaming en in combinatie met de nationale CO2-heffing bovenop het ETS-systeem gaat dit ook ten koste van de investeringsruimte en het concurrentievermogen van de industrie in de haven. "Niet voor niks deden we laatst als haven mee aan het Nationaal Industrie Alarm. Juist hier in de haven hebben we alle ingrediënten voor een duurzame en toekomstgerichte industrie, maar dan moeten we de seinen daarvoor samen met het Kabinet wel op groen kunnen zetten," aldus Deltalinqs.   

Grote drukte samen in goede banen leiden
In het afgelopen halfjaar was het in veel Europese havens, waaronder Rotterdam, erg druk en loopt het soms vast. Nieuwe vaarroutes en allianties, grotere schepen, geopolitieke onrust, een gestegen vervoersvraag (op piekmomenten) en nieuwe capaciteit op terminals die nog niet gereed is, spelen hierbij een rol. Tegelijk zijn terminals nu al 24/7 operationeel, maar veel andere schakels in de keten en het achterland hanteren nog (ruime) kantoortijden. Hierdoor ontstaan er piekmomenten overdag en aan de randen van de dag.

"Deze drukte in goede banen leiden is een complex en veelkoppig monster dat stappen vraagt van alle spelers in ketens," aldus Deltalinqs. "Helaas is er niet één 'silver bullet', maar met elkaar moeten we dit door gebruik van nieuwe technologie en beter spreiding in goede banen leiden. Daarnaast blijft uitbreiding van de infrastructuur in de ruit van Rotterdam geboden, nu zowel het personenverkeer als het goederenvervoer nog altijd groeit in de komende decennia," aldus Deltalinqs.    

Heffingen Trump
Ten aanzien van de dreigende handelsoorlog met de VS hopen we dat Europa in staat is om dit af te wenden. Met name de indirecte effecten hiervan op Rotterdam kunnen namelijk erg groot zijn. "Belangrijk is dat Europa rustig en doordacht blijft reageren, zoals tot nu toe steeds is gedaan. De opgave voor Europa is verder om de eigen industrie te blijven versterken, bijvoorbeeld door alle maatregelen uit de Clean Industrial Deal uit te voeren en door een beter werkende interne markt. Daarnaast is essentieel dat Europa ook zelf heel actief blijft werken aan nieuwe handelsakkoorden, zoals Mercosur. Uiteindelijk profiteert iedereen daarvan, zoals de eerdere ervaringen met Canada en Zuid-Korea duidelijk laten zien," aldus Deltalinqs.

Lees hier het hele bericht van het Havenbedrijf met alle overslagcijfers.