World Hydrogen Summit breekt lans voor versnellen waterstofeconomie
Het Deltalinqs Climate Program (DCP) was onlangs op meerdere fronten actief op de World Hydrogen Summit. Dit event vol techniek, dat plaatsvond in Rotterdam Ahoy, brengt de internationale waterstofgemeenschap samen. De inbreng van Deltalinqs richtte zich op expliciete aandacht voor human capital en het belang van heldere beleidskeuzes.
Op verzoek van de gemeente Rotterdam was Anne-Marie Spierings, programmadirecteur Economische Transitie bij Deltalinqs, moderator van een panel. Het thema was Education for the Hydrogen Economy: Building the Workforce for a Sustainable Future. “Mijn collega’s Antje Koster en Isabelle Kolen zijn hier dagelijks mee bezig. Voor mij is dit een klein uitstapje en eigenlijk een sprong naar vroeger. Ik ben zelf bèta opgeleid en kan me nog levendig herinneren hoe ik mijn studiekeuze maakte en mijn weg op de arbeidsmarkt vond.”
Opleiden van arbeidskrachten
GroenvermogenNL, een belangrijke aanjager van waterstofinnovaties, heeft door SEO en CE Delft laten uitrekenen dat er in 2030 circa 38.000 mensen werkzaam moeten zijn in de waterstofeconomie. Om dat te bereiken gebeurt er al veel. Zo is Deltalinqs zeer actief in de Human Capital Coalitie Energietransitie (HCCE). Toch is dat alles nog niet voldoende om aan die 38.000 arbeidskrachten te komen. Anne-Marie: “Om die reden heb ik het panel bevraagd op de wat meer radicale ideeën. Daar kwamen allerlei suggesties uit naar voren, bijvoorbeeld van Judie El Ghazzawi, student chemical engineering en Future Energy Leader. Zij stelde voor om voor elke relevante opleiding met een quotum te werken voor de aandacht die aan waterstof wordt besteed.”
Vanuit het onderwijs zaten Malou Kroezen, Directeur Energy Transition bij Erasmus University Centre for Energy Transition, en Marleen Goumans, Directeur Hogeschool Rotterdam Centre of Expertise, in het panel. Zij benadrukten dat structurele samenwerking tussen studenten op MBO, HBO en universiteit van groot belang is. Sander Renkema, Learning and development professional bij Gasunie, gaf aan dat het veel beter werkt om bij het aannemen van personeel te kijken naar specifieke competenties op het gebied van waterstof in plaats van naar volledige opleidingen.
Automatisering en AI
“Arne Heutink, directeur economische ontwikkeling bij de gemeente Rotterdam, kwam met de uitsmijter”, vertelt Anne-Marie. “Hij maakte de zeer terechte opmerking dat we het niet redden met opleiden, omdat er voor de waterstofeconomie in heel Noordwest-Europa simpelweg te weinig mensen op de arbeidsmarkt zijn. Automatisering en kunstmatige intelligentie moeten onderdeel zijn van de oplossing.”
Waterstof Import Manifest
Tijdens de World Hydrogen Summit was een bijzonder moment gereserveerd voor de officiële overhandiging van het Waterstof Import Manifest aan minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei. Het document werd onder brede belangstelling overhandigd aan de minister. De boodschap: Nederland moet in de opkomende waterstofeconomie haar positie als energiepoort van Europa versterken.
Simone van Tongeren, projectleider Klimaat bij Deltalinqs, nam actief deel aan deze plechtigheid. Samen met vertegenwoordigers van onder andere NLHydrogen, VOTOB, VEMW, VEMOBIN en de grote havenbedrijven, benadrukte zij het belang van grootschalige waterstofimport via de Nederlandse havens. “De transitie naar een duurzaam energiesysteem vraagt om heldere keuzes en een daadkrachtige overheid”, aldus Simone. Samen met collega’s en partners pleit zij voor versnelling van infrastructuur en financiering van technologieën zoals ammoniakkrakers en LH₂-terminals.
Integrale aanpak
Het manifest bevat concrete aanbevelingen voor gericht beleid en investeringen in vier typen waterstofdragers: ammoniak, vloeibare waterstof (LH₂), groene methanol en LOHC (Liquid Organic Hydrogen Carriers). Voor ammoniak en LH₂ wordt financiële ondersteuning gevraagd voor de aanleg van import- en conversiefaciliteiten. Groene methanol kan direct worden ingezet in de luchtvaart en scheepvaart, mits er stimulerend beleid komt met langdurige prijszekerheid voor producenten. Voor LOHC ligt de nadruk op realistische veiligheidseisen en ondersteuning bij het laden en ontladen. Met deze integrale aanpak roept de sector het kabinet op om nu door te pakken, zodat importstromen op tijd beschikbaar zijn om de klimaatdoelen voor 2030 te halen.