Waalhaven Group elektrificeert en bespaart 500 ton CO2 per jaar

Waalhaven Group elektrificeert en bespaart 500 ton CO2 per jaar

Via de elektrificatie van een havenkraan met vliegwieltechnologie bespaart Waalhaven Group 200.000 liter diesel en 500 ton CO2-uitstoot per jaar. Bovendien investeert het bedrijf in een oplaadpunt voor elektrische binnenvaartschepen.

Voor CEO Jan Overdevest van de Waalhaven Group, tevens ambassadeur van het Deltalinqs Climate Program, is het klip en klaar: elektrificatie van binnenvaartterminals heeft de toekomst. "Al in een vroeg stadium zijn we ons gaan verdiepen in de mogelijkheden op dit gebied", vertelt Jan.

We kopen alleen nog maar 100% Hollandse windenergie in en vervangen onze leaseauto’s door elektrische exemplaren, vervolgt Jan. "Ook in het equipment dat we op de terminal gebruiken is steeds meer mogelijk. Zo vervangen we heftrucks op diesel door elektrische heftrucks en onderzoeken we de mogelijkheden op het gebied van 'reach stackers', de verrijkers die containers optillen en verplaatsen. Die kun je momenteel alleen nog in een hybride uitvoering aanschaffen, omdat gevulde containers verrijden een zware klus is die veel vermogen vergt." Sinds 2008 is de CO-uitstoot per container (met name door elektrificatie) al met ruim 27% omlaag gebracht bij Waalhaven Group.

Grote slag geslagen
Een heel grote extra slag heeft Waalhaven Group eind september geslagen, toen werd hun volledig elektrisch aangedreven havenkraan in gebruik genomen. Die werkt met vliegwieltechnologie: bij het vieren van de lading wordt de remenergie opgeslagen in het vliegwiel. Met die energie kun je weer nieuwe lading ophijsen. "Door deze investering besparen we 500 ton CO2-uitstoot per jaar", legt Jan uit, "omdat we de 200.000 liter diesel die we hier jaarlijks voor gebruikten niet meer nodig hebben. Bovendien zorgt de hoge dieselprijs ervoor dat deze investering zichzelf uitzonderlijk snel terugverdient. Bijkomend voordeel is dat we geen zwaardere netaansluiting nodig hebben om toch te elektrificeren in deze tijden van schaarste aan nieuwe elektriciteitsaansluitingen."

Elektrische binnenvaartschepen
Naast deze belangrijke investering gaat Waalhaven Group nog een stap verder door ook als oplaadpunt voor elektrische binnenvaartschepen te willen fungeren. "Ook dit willen we realiseren met vliegwieltechnologie", vertelt Jan. "Dit vergt nog wel wat doorontwikkeling en finetuning in de technologie, maar het werkt al wél. Wij laden dan speciale batterijcontainers op, die we vervolgens in elektrisch aangedreven binnenvaartschepen hijsen. Wanneer die schepen hun los- of laadplaats bereiken, kunnen de batterijen opnieuw opgeladen worden."

Zero-emissie-terminal
Al deze investeringen moeten voor de Waalhaven Group bijdragen aan hun streven om in 2030 een zero-emissie-terminal te zijn. "Ik zie daarin voor elektrificatie een hoofdrol", besluit Jan, "natuurlijk nemen we ook de opkomst van waterstof mee in de keuzes, maar voor een terminal lijkt directe elektrificatie vooralsnog de juiste keuze."