RelyOn Nutec focust op wat nog wél kan

RelyOn Nutec focust op wat nog wél kan

Driewekelijks brengen wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen via de Nieuwsbrief Corona. Daarbij komt bij elke uitgave een ander lid aan het woord over hoe de landelijke maatregelen op de werkvloer worden toegepast, uitdagingen waar bedrijven voor staan en handige tips die leden met elkaar willen delen. Vandaag het woord aan Peter Van Cauwenberghe, managing director central Europe bij RelyOn Nutec.

Peter van Cauwenberghe.jpg

Snel anticiperen
“Begin maart zijn wij onmiddellijk aan de slag gegaan door onszelf de vraag te stellen: wat kan er vooral nog wel?”, begint Peter Van Cauwenberghe. Op de Maasvlakte beheert RelyOn Nutec een multifunctionele trainingsfaciliteit waar veiligheidstrainingen worden aangeboden op onder meer het gebied van industriële brandbestrijding. Met een klantenkring over de hele wereld was snel anticiperen op de pandemie ook voor hen van groot belang. Van Cauwenberghe: “We hebben zes weken stilgelegen en de tijd optimaal gebruikt om een plan uit te werken. Het uitgangspunt was om een zo veilig mogelijke omgeving te creëren voor onze medewerkers en onze klanten. Dat plan lag in lijn met de RIVM-maatregelen en hebben we uitgebreid besproken met onze opdrachtgevers, klanten en ook het Havenbedrijf. Nu starten we langzaam weer op en groeit het zelfvertrouwen bij de medewerkers en klanten weer.” De nuchtere houding kenmerkt de aanpak van RelyOn Nutec: “Je kunt op twee manieren naar de crisis kijken. Treuren over wat nu niet meer kan, of op een positieve manier kijken wat je nog wel kunt doen. Wij doen vooral het tweede, met veel gezond verstand en inzet van onze medewerkers”, zegt Van Cauwenberghe.

On- en offline aanbod
Zo blijkt er nog steeds veel te kunnen, ondervond Van Cauwenberghe. Met inachtneming van de landelijke maatregelen werden trainingen indien mogelijk aangepast. Vooral de anderhalvemetermaatregel bleek in sommige trainingen moeilijk toe te passen. “Een aantal trainingen kunnen we nu niet aanbieden of hebben we op een drastische manier moeten aanpassen. In sommige gevallen hebben we bijkomende maatregelen getroffen zoals het gebruik van mondmaskers en handschoenen en het formeren van kleinere groepen. Het theoretische gedeelte kan via webinars, maar daarbij letten we echt op wat de toegevoegde waarde daarvan is. Je kunt niet alles in een digitaal format kwijt. Interactie en non-verbale communicatie zijn een essentieel onderdeel van de training en dat nemen we dan ook mee in onze overweging bij het digitale aanbod,” merkt Van Cauwenberghe op. Weten wat leeft bij andere bedrijven blijft daarbij erg waardevol. Van Cauwenberghe: “Het was voor ons waardevol om via Deltalinqs een beeld te krijgen waar de leden mee bezig zijn, waarbij zorgen met elkaar konden worden gedeeld. Dat hielp ons een referentiepunt te creëren voor ons eigen plan.”

Tip van de week?
Van Cauwenberghe: “Wij proberen continu transparant naar medewerkers te communiceren over hoe we omgaan met de maatregelen en ze daarbij ook een stukje begeleiding mee te geven. Als belangrijkste tip wil ik dan ook meegeven de mentale gezondheid en daarbij ook de bezorgdheid die bij medewerkers kan leven serieus te nemen. Als werkgever heb je ook niet altijd overal een antwoord op, maar we kunnen er wel samen naar op zoek. Ga daar goed mee om, de medewerkers maken het bedrijf.”