‘Zonder sterke maritieme ruggengraat is Nederland weerloos’
‘Investeren in een weerbare en duurzame maritieme sector is essentieel'. Dat stelt Deltalinqs samen met de Logistieke Alliantie in een position paper in aanloop naar het commissiedebat over zeevaart, binnenvaart en havens op 12 juni as.
In de inbreng doet de Logistieke Alliantie drie concrete oproepen aan de politiek. Bijvoorbeeld om steviger aan de slag te gaan met de maritieme weerbaarheid. Zo zijn gerichte maatregelen nodig om de logistieke weerbaarheid en zelfredzaamheid van Nederland te versterken.
Ook is volgens de alliantie actie nodig om de verduurzaming van de zeevaart in goede banen te leiden. Zo zijn brandstoffen zoals groene methanol, waterstof en ammoniak nog nauwelijks beschikbaar in havens. Zonder investeringen in productie en infrastructuur stijgen de kosten voor rederijen, en uiteindelijk ook voor consumenten. Tegelijk haalt de overheid via nieuwe milieuregels wél geld op uit de sector, zonder dat daar voldoende steunmaatregelen tegenover staan. De Logistieke Alliantie roept de politiek daarom op om eindelijk werk te maken van de Brandstoftransitie Zeevaart en de plannen uit 2024 uit te voeren – met duidelijke keuzes, geld en samenwerking met het bedrijfsleven.
De Logistieke Alliantie vraagt in de inbreng tot slot om structurele aandacht én investeringen in een toekomstbestendig en klimaatbestendig binnenvaartnetwerk. Kleine binnenvaartschepen, die essentieel zijn voor fijnmazige distributie, dreigen te verdwijnen door voorgenomen technische eisen en hoge investeringskosten. Het ministerie is hierover in gesprek met de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) en de Europese Commissie, mede naar aanleiding van moties van het CDA en SGP uit de Tweede Kamer. Voor ondernemers is snelle duidelijkheid echter van groot belang. De Logistieke Alliantie roept de politiek op om de minister te verzoeken dit in overleg met de CCR voortvarend op te pakken.
Achtergronden:
De Logistieke Alliantie bestaat uit 17 partners die zich inzetten voor logistiek en handel(sketens) en voor het vestigingsklimaat en verdienvermogen van Nederland: evofenedex, TLN, VNO-NCW / MKB Nederland, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, ProRail, Deltalinqs, ORAM, Koninklijke Bouwend Nederland, Koninklijke Binnenvaart Nederland, NVB (binnenhavens), VRC, KVNR, VITO, ACN en Schiphol.