Webinar Alcohol-, Drugs- en Medicijnbeleid: een actueel en urgent thema

Webinar Alcohol-, Drugs- en Medicijnbeleid: een actueel en urgent thema

Op 13 mei 2025 organiseerden wij samen met onze buitengewone leden AKD Advocaten en Trafieq het eerste webinar van een drieluik over Alcohol-, Drugs- en Medicijnbeleid (ADM). Een onderwerp dat leeft én vragen oproept.

Waarom een ADM-beleid?
Tijdens het webinar doken we in het belang van een goed ADM-beleid. Wat kun je als werkgever doen als je vermoedt dat een medewerker middelen gebruikt? Veel bedrijven willen testen, maar dat mag volgens de Autoriteit Persoonsgegevens (nog) niet. Toch is de behoefte groot.

Middelengebruik kost bedrijven geld
We trapten af met cijfers die de impact van middelengebruik op de werkvloer duidelijk maken. Denk aan hogere ziekmeldingen en verminderde productiviteit. Maar ook reputatieschade en financiële risico’s liggen op de loer. Een ADM-beleid helpt om die schade te beperken.

De zorgplicht van de werkgever
Christine Kehler van AKD Advocaten legde uit dat werkgevers volgens de Arbowet verplicht zijn een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) op te stellen. Middelengebruik kan daarin als risicofactor worden opgenomen. Een ADM-beleid is dan een logische vervolgstap. Hierin leg je afspraken vast over middelengebruik, zowel op de werkvloer als onderweg, én over de ondersteuning bij problematisch gebruik. Maar alleen beleid is niet genoeg, benadrukte Christine. Voorlichting, handhaving en begeleiding zijn minstens zo belangrijk. Goed werkgeverschap betekent ook: medewerkers informeren over de risico’s van middelengebruik.

Wat leeft er bij bedrijven?
Via twee polls vroegen we de deelnemers aan het webinar of hun organisatie richtlijnen heeft voor werken onder invloed en hoe die worden nageleefd. De antwoorden leidden tot boeiende gesprekken en waardevolle inzichten.

Handhaven zonder testen?
Veel bedrijven willen kunnen testen bij een vermoeden van middelengebruik. Maar de huidige privacywetgeving staat dat niet toe. Wat kunnen bedrijven wel doen? Marian de Kort van Trafieq gaf tips over het herkennen van signalen en hoe je daar als werkgever op kunt reageren. Belangrijk is om het onderwerp bespreekbaar te maken. Minder taboe betekent minder schaamte en meer ruimte voor actie.

Jurisprudentie en toekomst
We sloten af met een blik op de juridische kant van testen. Zolang er geen nieuwe wet komt die testen bij risicovolle bedrijven toestaat, blijft dit een grijs gebied. Deltalinqs pleit samen met VNCI en VNO-NCW al jaren voor verandering, maar tot nu toe zonder resultaat. We blijven ons inzetten om dit in de toekomst mogelijk te maken.

Heb je het webinar gemist?
Je kunt het webinar hier terugkijken.

Vervolgbijeenkomst op 2 juli
Op woensdag 2 juli van 09.30 tot 11.30 uur vindt deel twee van de drieluik plaats. Dan gaan we dieper in op de werking van verschillende middelen, hoe je signalen herkent en wat je kunt doen als een medewerker gebruikt. Ook bespreken we hoe je het ADM-beleid borgt en communiceert binnen je organisatie. Aanmelden kan tot 1 juli.