Vooronderzoek naar Rotterdamse aanpak voor waterkwaliteit: gezamenlijke actie nodig 04-11-2025 Uiterlijk in 2027 moet Nederland voldoen aan de waterkwaliteitseisen van de Europese Kaderrichtlijn water (KRW). Dat wordt een uitdaging, want in Nederland is de waterkwaliteit niet goed genoeg. Dat geldt ook voor de Rotterdamse waterlichamen de Nieuwe Maas en de Nieuwe Waterweg. Dit kan (grote) consequenties hebben voor industriële lozingen in de haven en de concurrentiepositie van de haven als geheel. Verkennend vooronderzoek van Deltares en KWR laat zien dat meer gezamenlijk inzicht en actie nodig is om de waterkwaliteit (kosten)effectief te verbeteren. SmartPort en Deltalinqs stellen voor om samen met de Rotterdamse havenindustrie deze uitdaging op te pakken in een ‘Rotterdamse aanpak’.Inzicht in opgave richting 2027Het verkennend vooronderzoek naar de opgave en het handelingsperspectief van de KWR voor de Rotterdamse haven en industrie is afgerond. Het onderzoek, uitgevoerd door de water-kennisinstituten Deltares en KWR in opdracht van SmartPort en met medewerking van Deltalinqs, brengt de huidige kennis en uitdagingen rondom waterkwaliteit in beeld. De resultaten laten zien dat samenwerking tussen bedrijven en overheden essentieel is om richting 2027 zo goed mogelijk aan de KRW-doelen te voldoen.Uitkomsten van het onderzoekDe waterkwaliteit van de Nieuwe Maas en de Nieuwe Waterweg voldoet nu nog niet aan de Europese eisen. Bedrijven weten doorgaans goed wat ze lozen, maar niet wat de impact daarvan is op de totale waterkwaliteit. Op dit moment is onduidelijk in welke mate de haven in totaal bijdraagt aan eventuele normoverschrijdingen. En als waterlichamen niet voldoen aan de norm, kan dit effect hebben op alle bedrijven die daar lozingsvergunningen op hebben of aanvragen. Bijvoorbeeld in de vorm van intrekkingsverzoeken of een stop op nieuwe aanvragen. “Zonder meer gezamenlijk inzicht en handelingsperspectief dreigen risico’s voor bestaande vergunningen en nieuwe bedrijfsactiviteiten”, stellen Deltalinqs en SmartPort.Vervolgstappen: gezamenlijke aanpak noodzakelijkVolgens SmartPort en Deltalinqs onderstreept het onderzoek de noodzaak van gezamenlijke actie. Zij pleiten voor een ‘Rotterdamse aanpak’: een collectief vervolgonderzoek waarin de trends in kritische stoffen (waarvoor de norm niet gehaald dreigt te worden), het aandeel van de Rotterdamse havenindustrie en effectieve maatregelen in beeld worden gebracht. Zij hopen dat dit de bedrijven en overheden uitnodigt en inspireert om deel te nemen aan het vervolgonderzoek en zo bij te dragen aan het oplossen van dit gemeenschappelijke vraagstuk.“Alleen samen kunnen we laten zien wat onze bijdrage is en welke stappen nodig zijn,” aldus Smartport en Deltalinqs. “Dat is cruciaal om ruimte te behouden voor vernieuwing en verduurzaming van de haven.”Lees het volledige rapport hier.WebinarOp maandag 8 december organiseert Deltalinqs een webinar voor haar leden, waarin het vervolgonderzoek en de Rotterdamse aanpak worden toegelicht. Aanmelden kan via deze link.Meer informatie of interesse in vervolgonderzoek Heb je vragen over dit onderzoek of interesse in deelname aan vervolgonderzoek? Neem dan contact op met Wiebe de Boer (coördinator Roadmap Futureproof Port Infrastructure bij SmartPort) of Carla Jong (Senior adviseur Milieu en Duurzaamheid bij Deltalinqs).