Nieuwe mijlpaal in strijd tegen (drugs)criminaliteit in de haven

Nieuwe mijlpaal in strijd tegen (drugs)criminaliteit in de haven

Een nieuwe doorbraak in de strijd tegen georganiseerde misdaad in de haven: dankzij goedkeuring van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is het voor deelnemende bedrijven vanaf nu toegestaan om onder strenge voorwaarden gegevens te delen van personen die betrokken zijn bij (drugs)criminaliteit. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft hiervoor een vergunning verleend aan Stichting Gatekeeper.

Hoe werkt het? 
Eerder was het nog niet toegestaan voor havenbedrijven om onderling informatie uit te wisselen met betrekking tot strafbare feiten. Met de verleende vergunning aan Gatekeeper verandert dat. Aangesloten bedrijven kunnen nu incidenten melden bij Stichting Gatekeeper. Op basis van die melding kan via de ID-provider (degene die toegangspassen uitgeeft) de toegang tot de aangesloten bedrijven tijdelijk of permanent worden ontzegd. 

Strenge voorwaarden
Omdat het gaat om het delen van strafrechtelijke gegevens, zijn er door de AP strenge voorwaarden opgesteld. Aangesloten bedrijven hebben zelf geen toegang tot het centrale register. Personen die geregistreerd worden, kunnen bezwaar maken of in beroep gaan. Gegevens worden na vijf jaar automatisch verwijderd. Stichting Gatekeeper ziet erop toe dat alle deelnemende bedrijven zich bij het delen van gegevens aan de regels houden. Meer informatie over de Autoriteit Persoonsgegevens: klik hier.

Integriteitovereenkomst
Met de verleende vergunning aan Gatekeeper wordt ook de Integriteitsovereenkomst geïntroduceerd. Deze overeenkomst wordt ondertekend door bedrijven, werkgevers en werknemers die werkzaam zijn op hoogrisico-locaties in Nederlandse zee- en luchthavens. De Integriteitsovereenkomst bevat gedragsregels waar alle ondertekenaars zich aan beloven te houden. Hiermee wordt de integriteit en veiligheid binnen de havensector versterkt. Meer informatie over de Integriteitsovereenkomst: klik hier.

VOG locatiegerichte screening havengebieden
Eerder dit jaar werd in samenwerking met screeningsautoriteit Justis ook al de VOG-locatiegerichte screening havengebieden voor medewerkers met toegang tot hoog-risico terminals geïntroduceerd. Hiermee kan de werkgever bij de aanvraag van een VOG aangeven dat de werkzaamheden plaatsvinden in een havengebied. Hierdoor kan de dienst Justis gerichter screenen op relevante strafbare feiten zoals veroordelingen voor georganiseerde criminaliteit, drugshandel en -gebruik of overtredingen van de douanewet. Deze VOG is in het eerste kwartaal van 2025 ter beschikking gesteld en op dit moment vindt een stapsgewijze implementatie plaats, beginnend bij de eigen medewerkers van de hoog-risico terminals op de Maasvlakte.

Meer informatie? Bezoek de website.

Offensief tegen drugscriminaliteit
Beide bovenstaande maatregelen zijn onderdeel van de publiek-private samenwerking waarin Deltalinqs als één van de 9 partijen onder de vlag van Port Alliance Rotterdam uitvoering geeft aan het programma ‘Offensief tegen Drugscriminaliteit’. Naast  het creëren van waarborgen voor toegang tot hoog-risico terminals, richt Deltalinqs zich op het vergroten van bewustwording en weerbaarheid bij medewerkers in de haven, onder meer door het ontwikkelen van weerbaarheidstrainingen.

Meer informatie over de aanpak en/of de rol van Deltalinqs? Neem contact op met Joost Valk (contactgegevens aan de rechterzijde).