Nieuw lid ROS Groep: Samen kunnen we sneller én slimmer elektrificeren

Nieuw lid ROS Groep: Samen kunnen we sneller én slimmer elektrificeren

Wie in de Rotterdamse haven werkt, kent ze vast: de oranje vrachtwagens van ROS Groep. Het begon als een bescheiden zandhandel in Schiedam, maar is in een paar jaar tijd flink gegroeid tot een bedrijf met drie loswallocaties, een eigen aannemingsbedrijf en zo’n 70 medewerkers. Directeur Marco Kruithof: ‘We zijn een typisch Rotterdams bedrijf en werken mee aan verschillende mooie projecten in de regio.’

Marco begon ooit als jonge werknemer bij aannemingsbedrijf MNO Vervat Rotterdam. Na 20 jaar voor dit bedrijf gewerkt te hebben waaronder bijna 10 jaar in het Caribisch gebied, keerde hij in 2018 terug naar Nederland. ‘We hebben toen ROS Groep overgenomen. Eerst waren we met drie werknemers, inmiddels dus met een volwaardige organisatie: van vrachtwagenchauffeurs tot monteurs en natuurlijk allerlei andere functies.’

Blankenburgtunnel
De kernactiviteit? Zandoverslag en -transport, onder andere voor grote projecten als de Blankenburgtunnel en de Groene Boog. Maar ROS levert ook voor kleinere grond- weg- en waterwerken in bijvoorbeeld gemeenten in Zuid-Holland en Noord-Brabant, waaronder Rotterdam en Roosendaal. En we werken onder andere mee aan de aanleg van infrastructuur en terreinen in het Rotterdamse havengebied.  ‘Maar dat is nog niet alles, vervolgt Marco, ‘ We vervoeren zand en grind, maar ook teelaarde – en via ons aannemingsbedrijf Hendriks infra verwerken we het zelf ook in projecten.’

Elektrificatie als speerpunt
De laatste jaren zet ROS vol in op elektrificatie. Het bedrijf beschikt al over zes elektrische vrachtwagens, elektrische kranen en een eigen laadplein in Schiedam. De volgende stap is een elektrische duwboot die zand ophaalt uit zandputten in Rotterdam. ‘We willen onze hele keten emissieloos maken. ‘Niet omdat het moet, maar omdat we erin geloven. ‘

Kruithof ziet elektrificatie niet als een verplicht nummer, maar als een kans om samen te werken. ‘We zoeken partners die er net zo in staan als wij: niet afwachten, maar investeren en gewoon beginnen. Je kunt eindeloos rekenen, maar als je niks doet, gebeurt er ook niks.’

Digitale processen en strak materieel
Ook op het gebied van digitalisering timmert ROS aan de weg. Transportbonnen worden automatisch gegenereerd, facturen gaan direct het systeem uit en met het programma “Logistiek Zonder Papieren” worden vrachtwagens en schepen volledig digitaal afgehandeld.

Lid van Deltalinqs met een missie
De aansluiting bij Deltalinqs is voor ROS Groep geen formaliteit. ‘We willen zichtbaar zijn in het havengebied, maar ook partners vinden voor onze missie. Samen kunnen we elektrificatie sneller én slimmer realiseren bijvoorbeeld door elkaars laadinfrastructuur te gebruiken. En het lijkt me leuk om kennis te maken met meer gelijkgestemden. Zo maken we van pionieren gewoon de nieuwe standaard.’