Havenbedrijven vragen aandacht voor dual-use investeringen in infrastructuur

Havenbedrijven vragen aandacht voor dual-use investeringen in infrastructuur

Vandaag ontvingen Deltalinqs, Havenbedrijf Rotterdam, DBCargo, ProRail en diverse andere partners van de Logistieke Alliantie een belangrijke groep senatoren en topmensen van het Ministerie van Defensie in de Rotterdamse haven. Na een uitgebreide rondvaart door de haven werd Kijfhoek, het grootste goederenemplacement (rangeerterrein) van Nederland bezocht. Met zo’n 50 hectare en tientallen sporen een cruciale schakel in de logistiek vanuit de Rotterdamse haven naar het achterland.

Samenwerken in tijden van crisis
Centraal tijdens het bezoek stond de samenwerking tussen defensie en de haven in tijden van crisis en de voorbereiding daarop. De internationale veiligheidssituatie ontwikkelt zich in verontrustend tempo en stelt Nederland en Europa voor grote uitdagingen. Gezien de strategische ligging neemt de haven van Rotterdam binnen de NAVO een sleutelpositie in als de nood echt aan de man komt. Daar moeten we ons met elkaar op voorbereiden. Daarnaast moet ook in onrustige tijden de samenleving kunnen doordraaien met winkels en industrie die bevoorraad moeten blijven worden. Ook hiervoor is de logistiek in de Rotterdamse haven onmisbaar.

‘Zet alle modaliteiten slim in en voorkom een vervoersinfarct’
‘Militaire mobiliteit is, net als de gewone logistiek, per definitie multimodaal met gebruik van o.a. het spoor en de binnenvaart om zwaar materieel veilig en in volume te kunnen verplaatsen. Slim gebruik van binnenhavens en andere modaliteiten (zoals het wegvervoer voor de last-mile) completeren het palet aan mogelijkheden om zaken op tijd op de juiste plek te krijgen. ‘Met elkaar moeten we komende tijd alle modaliteiten slim inzetten en ons daar op voorbereiden. Zeker nu ook een vervoersinfarct op de weg wordt voorzien in de haven richting 2035 door de optelsom van onderhoud en de groei van het personen- en goederenvervoer en we achterstallig onderhoud van vaarwegen en spoor zien’, aldus Bas Janssen, directeur van Deltalinqs. 

Investeren in dual-use levert drieslag op voor economie, defensie en de burger
Belangrijke boodschap van zowel Deltalinqs als de andere partners uit de @LogistiekeAlliantie aan de delegaties was dat de haven zijn belangrijke rollen voor defensie en de samenleving alleen kan vervullen als de infrastructuur adequaat en toekomstbestendig wordt ingericht. Door achterstanden in het onderhoud van sluizen, wegen en het spoor én door een gebrek aan extra capaciteit neemt de de kans op storingen en vertragingen namelijk steeds verder toe met voor miljarden aan economische schade. ‘Door slimme dual-use investeringen, die meerwaarde hebben voor zowel militaire als civiele toepassingen, kunnen we hier de komende jaren een drieslag slaan die goed is voor zowel de economie, defensie als voor de burger. Voorbeelden zijn o.a. uitbreiding van de opstelcapaciteit en het geschikt maken van het spoor voor 740-meter treinen en de aanpak van tal van concrete weg- en vaarwegknelpunten, zoals op de A15. Tot slot is het essentieel dat we de komende jaren nauwgezet publiekprivaat samenwerken met defensie om zowel de noodzaak voor militaire mobiliteit als het draaiend houden van economie en samenleving goed op elkaar af te stemmen in alle scenario’s,’ aldus Janssen.