Gebiedsgerichte stikstofaanpak voor de haven nu in praktijk brengen

Gebiedsgerichte stikstofaanpak voor de haven nu in praktijk brengen

De komende maanden wordt er met de provincie Zuid-Holland, gemeente Rotterdam, het Rijk en het bedrijfsleven een gebiedsgerichte aanpak uitgewerkt om door natuurherstel de vergunningverlening voor stikstof in de Rotterdamse haven weer op gang te krijgen. Deltalinqs en het Havenbedrijf Rotterdam dringen hier al lange tijd op aan nu de vergunningverlening door de stikstofproblematiek nagenoeg stilligt.

In grote lijnen is de gebiedsgerichte aanpak gericht op het uitgangspunt dat de Natura 2000-gebieden binnen een straal van 25 km van de Rotterdamse haven (de juridische grens voor vergunningverlening) er niet zo slecht aan toe zijn, op twee duingebieden na. Door gericht voor deze gebieden te komen met maatregelen voor natuurherstel en stikstofreductie kunnen we waarschijnlijk de Europese natuurdoelen halen. Én op deze manier kunnen we voldoen aan het zogeheten additionaliteitsvereiste. Dit blokkeert momenteel veel projecten omdat bij vergunningverlening onderbouwd moet worden dat de in te zetten stikstofruimte (bijvoorbeeld bij intern salderen) niet nodig is voor natuurherstel. 

Havenoverleggen
Deze zomer vonden er in overleg met Deltalinqs twee constructieve ‘Havenoverleggen’ plaats op het hoogste niveau in aanwezigheid van de Minister president, vier Ministers (EZ, LvvN, KGG en IenW), de Burgemeester, twee Gedeputeerden, CEO Havenbedrijf en onze voorzitter. Erkend werd dat de Rotterdamse haven van groot belang is voor de Nederlandse economie en weerbaarheid en dat veel investeringen in de haven onzeker zijn geworden door de stikstofproblematiek. Tegelijkertijd lijkt een relatief bescheiden extra (en te overziene) inspanning nodig om tot natuurherstel te komen in de duingebieden nabij de haven. Premier Schoof schreef op LinkedIn na afloop ‘Het is belangrijk dat we samen doorpakken met een gebiedsgerichte aanpak voor deze complexe en urgente situatie. Daarmee willen we een stap zetten om in de Rotterdamse haven weer te kunnen komen tot vergunningverlening en verduurzaming. Dat willen we samen aanpakken’.

Prinsjesdag
Deze afspraken zijn bekrachtigd in een Kamerbrief van minister Wiersma van LvvN waarin op Prinsjesdag werd aangekondigd dat (naast een landelijke aanpak) nadrukkelijk ook wordt ingezet op een effectieve gebiedsgerichte aanpak. Specifiek werd daarbij de Rotterdamse haven genoemd waarvoor €50 mln. is gereserveerd voor natuurmaatregelen.

De komende maanden
De komende maanden worden in samenwerking tussen Rijk en regio analyses uitgevoerd om de mate van overbelasting van de geselecteerde natura2000-gebieden helder in beeld te brengen. Ook de natuurlijke staat van deze gebieden wordt ecologisch in beeld gebracht. Vervolgens zullen beheermaatregelen ten behoeve van de instandhoudingsdoelstelling in kaart worden gebracht. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar stikstofreductie maar ook naar andere drukfactoren zoals droogte, recreatie of de aanwezigheid van exoten. Dit alles moet zorgen voor een zogeheten ‘ecologisch juridische redenering’ waarmee additionaliteit kan worden onderbouwd en dat kan worden gebruikt bij het uitsluiten van significante effecten bij vergunningverlening. Hiermee moet de vergunningverlening weer op gang komen als alles uitpakt volgens plan. Het totale project loopt tot april 2026 en dan moeten alle maatregelen in beeld zijn.

Als onderdeel van de gebiedsgerichte aanpak wordt ook verder nog gekeken naar enkele specifieke cases en of er misschien toch niet nog juridische mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld voor duurzame energietransitieprojecten.

Slechts deel van de oplossing
De nieuwe gebiedsgerichte aanpak voor de Rotterdamse haven is helaas natuurlijk maar een deel van de oplossing van het stikstofprobleem. Zo komt er met deze aanpak niet direct nieuwe stikstofruimte beschikbaar. Een landelijk pakket met rijksmaatregelen voor de lange termijn blijft dan ook essentieel volgens Deltalinqs en we hebben dit ook benadrukt in onze communicatie op Prinsjesdag. Ook zullen we als Rotterdamse haven en industrie - hoewel onze depositiebijdrage in de natuurgebieden rond de haven beperkt is en de PBL reductie voorspellingen fors - blijven inzetten op wat we zelf kunnen bijdragen aan de oplossing.

Wil je weten wat deze aanpak kan betekenen voor jouw project of heb je vragen of suggesties dan graag contact opnemen met Carla Jong (contactgegevens aan de rechterzijde).