Duurzame toekomst havenindustrie vraagt om lagere nettarieven 02-09-2025 ‘Naast tal van andere zaken is het op korte termijn bovenal belangrijk dat er iets gebeurt aan de torenhoge nettarieven voor de industrie. Dit hindert niet alleen de bestaande energie-intensieve industrie in Rotterdam en hun verduurzaming, maar ook nieuwe innovatieve projecten (waterstof, etc.)’. Dat en meer schrijft Deltalinqs in een position paper aan de Tweede Kamer, vooruitlopend op een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de toekomst van de industrie (4/9) en een debat over de verduurzaming van de industrie (2/10). In het position paper schrijft Deltalinqs dat door allerlei nationale keuzes de verschillen in elektrakosten met onze buurlanden enorm zijn geworden. ‘Zo kennen wij voorbeelden uit de haven van grote (base-load) stroomgebruikers voor wie de kosten voor elektra tot wel 65% verschillen met vergelijkbare fabrieken in Duitsland en waarbij de nettarieven de laatste twee jaar van enkele miljoenen naar inmiddels 35 miljoen per jaar zijn gegaan’, aldus het position paper. ‘Het betreft collectieve infrastructuur’De grote verschillen hebben te maken met (kortings)regelingen die Nederland weigert te hanteren (VCR) of die minder uitgebreid zijn dan in andere landen (IKC) en het feit dat we de aanleg van de nieuwe energie-infrastructuur hier één op één doorbelasten aan de huidige gebruikers. Dit terwijl het collectieve infrastructuur betreft net als (vaar)wegen en het spoor, waar het Rijk vanuit de algemene middelen een grotere bijdrage aan zou moeten leveren om deze kosten behapbaar te maken voor de huidige gebruikers. Des te meer omdat (duurzame) elektriciteit één van de verduurzamingsroutes is voor veel bedrijven en de kosten ervan ook cruciaal zijn voor bijvoorbeeld de ontwikkeling van waterstofproductie. Positieve businesscase In het paper doet Deltalinqs diverse concrete voorstellen om de kosten te verlagen. Compensatie van het internationale energiekostenverschil kost ook maar een fractie van het potentiële verlies aan o.a. belastinginkomsten. Ook stokken anders tal van vernieuwingen (o.a. bij waterstof en SAF). ‘Er is sprake van een meer dan positieve businesscase voor de maatschappij’, aldus Deltalinqs.Rotterdam uitstekende plek voor verduurzaming en vernieuwing van de industrieIn het paper staat Deltalinqs verder vooral uitgebreid stil bij de kansen die er juist in de toekomst zijn voor energie-intensieve industrie in Rotterdam. De Rotterdamse haven kan volgens onderzoek van SmartPort bijvoorbeeld uitgroeien tot een leidende hub voor circulaire koolstof. Daarnaast blijkt uit recent onderzoek in opdracht van het Nationaal programma Verduurzaming Industrie (NPVI) door TNO, HCSS en Roland Berger dat -in tegensteling tot het gangbare beeld- Nederland voor diverse energie-intensieve sectoren (chloor en sustainable aviation fuel) gewoon kan concurreren met landen met bijvoorbeeld meer zon. Nederland is bij een volledig duurzaam energiesysteem (dankzij o.a. wind op zee) ook in de toekomst concurrerend.Meer weten? Het position paper lees je hier.