Deltalinqs-reactie op de Prinsjesdagstukken: ‘Laat aantal hoopgevende acties opmaat zijn naar echt nieuwe koers’

Deltalinqs-reactie op de Prinsjesdagstukken: ‘Laat aantal hoopgevende acties opmaat zijn naar echt nieuwe koers’

“In de vandaag gepresenteerde stukken voor Prinsjesdag zitten weinig verrassingen. Grote keuzes blijven uit. Wel zijn er enkele hoopgevende ingrediënten die wat betreft de ondernemers in de haven van Rotterdam de opmaat zouden moeten zijn naar een nieuw economisch beleid om het investeringsklimaat weer te verbeteren”, dat zegt Victor van der Chijs, voorzitter van Deltalinqs, de ondernemersorganisatie voor de bedrijven in de Rotterdamse haven in een eerste reactie op de Miljoenennota. 

“Zorgelijk is verder dat er nog altijd niks substantieels gebeurt aan de nettarieven en dat er wordt bezuinigd op infrastructuur, terwijl extra investeringen nodig zijn volgens alle experts.” 

Gebiedsgerichte stikstofaanpak voor de haven nu in praktijk brengen

Deltalinqs is in de eerste plaats verheugd dat het Kabinet vandaag bekend maakte extra geld (€ 50 miljoen) beschikbaar te stellen voor natuurherstel in een aantal duingebieden rond Rotterdam, om de vergunningverlening voor de haven weer op gang te brengen. Hiertoe wordt de komende maanden met de provincie Zuid-Holland, gemeente Rotterdam, het Rijk en het bedrijfsleven een gebiedsgerichte aanpak uitgewerkt. Deltalinqs dringt hier al lange tijd op aan nu de vergunningverlening door de stikstofproblematiek nagenoeg stilligt en kondigde eerder ook aan juridische stappen tegen de staat te overwegen.

“Alleen door natuurherstel en emissiereductie krijgen we de vergunningverlening in de haven weer van het slot; dat is van nationaal belang voor de economie en de energietransitie. We zijn dan ook blij met deze stap. Nu komt het erop aan zo snel mogelijk de concrete maatregelen in beeld te brengen, zodat ondernemers het verschil ook in de praktijk merken. Daarnaast blijft een landelijke aanpak van de stikstofdeken geboden en hier bieden de Prinsjesdagstukken helaas nog weinig hoop”, aldus Van der Chijs.  

Enkele lichtpuntjes voor wind op zee en de basisindustrie
Positief is volgens Deltalinqs verder dat het kabinet geld uittrekt voor wind op zee (1 miljard). Dit is belangrijk voor de verdere ontwikkeling van de Noordzee als duurzame energiecentrale en om de stilgevallen ontwikkeling van windparken weer op gang te brengen. Positief is ook dat het kabinet de pijn van de CO2-heffing voor de basisindustrie verlicht én dat er een jaar langer gebruik kan worden gemaakt van de zogeheten IKC-regeling voor hoge elektriciteitskosten. “Deze stappen zijn een klein lichtpuntje voor de basisindustrie die het erg zwaar heeft en door alle nationale koppen moeilijk kan concurreren met buurlanden. Tegelijkertijd zijn dit geen structurele oplossingen, wat wel essentieel is voor lange termijn investeringen die de industrie moet doen. Helaas vallen ook veel bedrijven in de haven buiten de boot van de IKC-regeling. En de nationale CO2-heffing bovenop het Europese systeem (ETS) blijft bestaan, terwijl die eraf moet om investeringen weer mogelijk te maken.”

Kopzorgen over nettarieven en de aangekondigde bezuinigingen op infrastructuur
Bezorgd zijn de ondernemers in de haven over met name de hoge nettarieven voor stroom in Nederland die de verduurzaming en vernieuwing van de haven remmen en de bezuinigingen op het mobiliteitsfonds:

  • Ondanks dat er zo’n 150 miljoen komt voor goederenvervoer (o.a. truckparkings en betere benutting van infra) zijn de ondernemers in de haven teleurgesteld over de greep die lijkt te worden gedaan uit de kas van het Mobiliteitsfonds. Instituten als het IMF, TNO en de Algemene Rekenkamer zeggen allemaal dat we weer extra moeten gaan investeren in de vernieuwing van onze infrastructuur. Hoe kan het dan dat we geld halen uit een fonds dat al geld tekortkomt? “Dit kan en mag niet gebeuren en is pennywise maar poundfoolish”, aldus Deltalinqs.
  • “Voor de alsmaar oplopende nettarieven en de grote verschillen in de elektriciteitskosten met de buurlanden moet er verder snel een structurele oplossing komen bij de komende kabinetsformatie,” aldus Deltalinqs. “Helaas biedt de Miljoenennota op dit punt nauwelijks soelaas en als we niks doen, stokt de verduurzaming en de vernieuwing van de haven en kunnen onze industriebedrijven niet eerlijk concurreren.”
  • Deltalinqs is positief over de aandacht voor en acties op leveringszekerheid voor elektriciteit waaronder het onderzoek naar een capaciteitsmechanisme, maar mist hier de urgentie: “Onze leden geven namelijk aan dat leveringszekerheid al vóór 2030 een probleem kan gaan worden, in plaats van na 2030 zoals TenneT aangeeft en het Ministerie in de begroting herhaalt.”

‘Breng de investeringsmotor op gang met lange termijnvisie en nieuw begrotingsbeleid’
Van der Chijs: “We moeten voorkomen dat Nederland verder afzakt op de economische ranglijsten, anders kunnen we onze verzorgingsstaat straks niet meer betalen, zoals de koning ook terecht constateerde in de troonrede. Ook de verduurzaming en vernieuwing van de haven mag niet stokken. Een nieuw kabinet moet dan ook grote keuzes voor de toekomst maken. Eén kabinetsperiode vooruitplannen, dus maximaal vier jaar vooruitkijken, kan niet langer. We zitten midden in de grootste verbouwing van de afgelopen 50 jaar en dat vraagt een langjarige stabiele koers, waarop ondernemers weer de noodzakelijke duurzame investeringen durven doen voor de komende decennia. Dit slaagt ook alleen als we de ingrijpende de-industrialisatie die gaande is, keren. Zonder duurzame basisindustrie zoals de (petro)chemie in de Rotterdamse haven, verliest Nederland zijn verdienvermogen en wordt Europa een speelbal van grootmachten als de VS en China en kan het zijn eigen defensie en hightech, en daarmee de toekomst, niet zeker stellen. Juist hier kunnen we vooroplopen met een duurzame en competitieve basisindustrie in de haven.”

Volgens Van der Chijs is het voor een echt lange termijnbeleid essentieel dat het nieuwe kabinet de begrotingsregels na de formatie aanpast. “Noodzakelijke extra investeringen in de modernisering van onze fysieke infrastructuur, zeewaartse uitbreiding van de haven, verduurzaming, innovatie én het concurrerend maken van de stroomkosten moeten doorgang vinden voor de wal het schip keert. De cost gaat voor de beat uit in een gezonde boekhouding weet elke ondernemer. Er is geen haven- en industriecluster in Europa beter gepositioneerd om Noordwest-Europa te blijven bevoorraden met alles dat dagelijks nodig is in de samenleving, maar dat moeten we wel zeker stellen met gerichte investeringen in zowel de nieuwe infrastructuur als kennis die voor ons investeringsklimaat onontbeerlijk is.”

Meer weten?
Zie hier de inbreng voor de verkiezingen van Deltalinqs.