CGI helpt havenbedrijven vooruit met data, IT en samenwerking

CGI helpt havenbedrijven vooruit met data, IT en samenwerking

Als Director Consulting Services bij CGI Nederland kent Sophie Hugenholtz de dynamiek van de Rotterdamse haven goed. Vanuit de businessunit Ports & Logistics werkt haar team dagelijks aan IT-vraagstukken van bedrijven in en rond de haven. “We helpen klanten hun digitale ambities waar te maken, van infrastructuurbeheer tot datagedreven innovatie.”

CGI is een wereldwijde IT-dienstverlener met ongeveer 95.000 medewerkers, van wie er 2.500 in Nederland werken. “We zijn groot, maar werken juist lokaal,” vertelt Sophie. “We noemen dat proximity: dicht bij de klant, met collega’s die in dezelfde regio wonen en de praktijk kennen. In Nederland hebben we zeven kantoren, waaronder één in Rotterdam. Zo blijven we letterlijk en figuurlijk dicht bij onze klanten.”

Automatisering Maeslantkering
In de haven is CGI actief met uiteenlopende projecten. “We ondersteunen bijvoorbeeld een bedrijf in het havengebied bij de overgang naar een nieuw IT-beheermodel: van servers tot laptops, alles nemen wij over en optimaliseren we,” zegt Sophie. “Daarnaast waren we vanaf het begin betrokken bij Nextlogic, een initiatief dat de planning van binnenvaartcontainerschepen integraal maakt en zo de wachttijden in de haven terugdringt.” Ook ontwikkelde CGI software voor het Loodswezen en beheert het de programmatuur achter de Maeslantkering. Deze software bepaalt automatisch wanneer de kering sluit of opent.

Betrokken bij de community
De keuze om lid te worden van Deltalinqs past volgens Sophie perfect bij de visie van CGI. “We willen relevant zijn en blijven voor onze klanten en actief deelnemen aan de community waarin we werken. Deltalinqs brengt de bedrijven in de Rotterdamse haven samen. En dat is precies de omgeving waarin wij met onze kennis van digitalisering, IT-beheer en cybersecurity echt waarde kunnen toevoegen.”

FERM
Op het gebied van cyberveiligheid is CGI ook partner van FERM, het samenwerkingsverband dat bedrijven in de haven helpt digitaal weerbaarder te worden. “Cybersecurity blijft een groot thema, zeker in de logistiek. We zien hoe belangrijk het is dat organisaties elkaar versterken en kennis delen.”

Relevantie, AI en vergrijzing
Relevantie voor klanten is een constante uitdaging, zegt Sophie. “We doen elk jaar een wereldwijd onderzoek waarin we peilen wat de belangrijkste IT-thema’s zijn. Dit jaar zien we dat de geopolitieke situatie, klimaatverandering en vergrijzing grote invloed hebben. Die thema’s raken ook onze klanten.” Vergrijzing zorgt er bijvoorbeeld voor dat specifieke IT-kennis dreigt te verdwijnen. “Soms zijn applicaties in eigen beheer ontwikkeld door mensen die bijna met pensioen gaan, en is de documentatie beperkt. Wij hebben toevallig onlangs in zo’n geval met behulp van AI-technologie een oplossing ontwikkeld die automatisch de benodigde softwaredocumentatie heeft gegenereerd. Dat scheelde enorm veel tijd en hielp het bedrijf zijn kennis te behouden.”

Digitalisering als drijvende kracht
Van de drie Deltalinqs-speerpunten – energietransitie, digitalisering en imago – springt digitalisering er voor Sophie duidelijk uit. “Dat is onze kern. We helpen havenbedrijven digitaal transformeren, processen slimmer inrichten en data beter benutten.”

Een aansprekend voorbeeld is het Port Community System dat in eigen beheer heeft en doorontwikkelt. “Het systeem wordt onder andere gebruikt door een haven in Engeland. Het standaardiseert het berichtenverkeer tussen alle partijen rond scheepsbezoeken, terminals, agenten, havenmeesters en geeft op die manier een transparant en eenvoudig beeld. Daardoor hoeven partijen elkaar niet meer eindeloos te bellen of mailen.”

Tip van de maand
Tot slot deelt Sophie met een knipoog een belangrijk thema: cyberveiligheid. “Mijn tip van de maand is tweeledig: wil je meer weten, kijk dan op onze website. Maar klik niet zomaar op elke link: pishing blijft een groot risico, wees je daarvan bewust.”