A15 grootste infrastructuurknelpunt voor de haven
‘De A15 komt met stip op één als ondernemers uit de Rotterdamse haven gevraagd wordt waar ze momenteel de meeste problemen ervaren als het gaat om infrastructuur rondom de haven. Sowieso zijn ondernemers in overgrote meerderheid (89%) bezorgd over de situatie op de weg, met steeds meer personen- en containervervoer en de grote onderhoudsopgave die recent gestart is in de regio. Als ondernemers het zelf voor het zeggen hebben zouden ze komende jaren vooral zorgen voor onder meer extra investeringen in infrastructuur, betere benutting van andere modaliteiten (spoor en binnenvaart), beter OV in de haven, een beter investeringsklimaat én bovenal langjarig stabiel beleid.’ Dat en meer blijkt uit een flitspeiling onder de leden van Deltalinqs.
Uit de flitspeiling die deze zomer werd gehouden, blijkt dat het overgrote deel van de havenondernemers erg bezorgd is over de situatie op de weg. Maar liefst 89% van de ondernemers maakt zich over dat deel van onze nationale infrastructuur het meeste zorgen (spoor 6,7 %, via het water 4,4%). De meeste problemen ondervinden de havenondernemers daarbij momenteel op de ‘top drie’ van A15 (76%), de A4 (58%) en de A16 (58%). Iets lager scoren A20 (36%), A13 (24%) en A29 (24%).
Als ondernemers gevraagd wordt naar over welke wegen ze zich voor de komende jaren het meeste zorgen maken staat de A15 wederom met stip op één in de top 3. Wel valt op dat dan de A16 dan voor de A4 komt, iets wat mogelijk samenhangt met het geplande groot onderhoud aan de Van Brienenoordbrug.
Extra infrastructuur blijft nodig
Gevraagd of we de problemen door alleen efficiencyverbeteringen en innovaties kunnen oplossen zegt 67% van de ondernemers dat ze dat niet zien gebeuren. Ook extra infrastructurele capaciteit is volgens hen nodig. Tegelijk is meer dan de helft van de respondenten (53%) overtuigd dat we nog niet genoeg doen in de haven om de infrastructuur die er is efficiënter te gebruiken.
Gevraagd waarin ondernemers zouden investeren als ze het voor het zeggen hadden voor de haven dan valt op dat 69% van de ondernemers extra wegcapaciteit op de grote verbindingswegen zoals de A4, A15, A16, A13, A20 en A29 zou aanleggen. 44% zou het spoorvervoer aantrekkelijker maken en zorgen voor meer spoorcapaciteit binnen de haven en op de verbindingen met het achterland. 44% zou vooral inzetten op betere efficiency en benutting van de bestaande infrastructuur. Andere opties die veel genoemd werden: een beter OV-systeem (42%), innovaties, zoals platooning en optimaliseren van vervoersstromen via AI (33%), investeringen in vaarwegen, sluizen en bruggen voor een robuustere binnenvaart (31%).
‘Visie nodig naar de lange termijn’
Diverse van de respondenten pleiten verder voor “een groot investeringsplan (visie) voor de lange termijn” waarin extra infrastructuur gecombineerd wordt met een slimmer gebruik van de andere modaliteiten en een beter OV-systeem voor werknemers in de haven.
Gevraagd naar wat ze aan een nieuw kabinet zouden willen meegeven dan wil 62% van de havenondernemers bovenal langjarig stabiel beleid. 58% wil een verbetering van het investeringsklimaat met onder andere lagere energiekosten/belastingen. 47% gaat voor meer investeringen in infrastructuur, zoals aanbevolen door het IMF. Een derde van de ondernemers wil minder regeldruk en 24% wil dat werken weer aantrekkelijker en lonender wordt.
Ondernemers ook zelf aan zet
Op de vraag wat ondernemers zelf beter kunnen doen om de problematiek op de weg te verzachten zegt 67% dat het vervoer via andere modaliteiten als spoor en binnenvaart beter kan. 60% denkt dat collega’s vragen de spits te mijden of andere vergadertijden en meer fietsen kunnen helpen. 56% pleit verder voor het beter spreiden van het eigen wegvervoer (meer vervoer buiten de piekuren mogelijk maken / anders plannen / etc). 36% denkt tot slot dat de eigen organisatie de beladingsgraad van de eigen vrachtwagens nog beter kan benutten.
In veel antwoorden wijzen de respondenten nog op de beperkte openstellingen in het achterland die efficiënter vervoer lastiger maken.
Achtergronden
Met de flitspeiling wilde Deltalinqs een beeld krijgen waar de problemen nu vooral zitten en waar komende jaren problemen verwacht worden door ondernemers. Deltalinqs werkt namelijk met partners aan de ontwikkeling van een investeringsagenda voor het gebied om de logistiek verder te versterken en vernieuwen. De flitspeiling werd gehouden in de maand september (n = 45, waarbij 482 bedrijven zijn aangeschreven). De respondenten kwamen verder uit allerlei sectoren verdeeld over de haven (energie, logistiek, industrie). Op sommige vragen waren meerdere antwoorden mogelijk.