Liquin: een nieuwkomer met een rijke historie 06-05-2024 Liquin is met anderhalf miljoen kubieke meter opslagcapaciteit de grootste hub voor opslag van vloeibare chemieproducten in de regio Antwerpen-Rotterdam-Amsterdam. Zij hebben drie terminals met elk hun eigen specialisme. Het bedrijf bestaat nog maar een paar maanden. Maar het kan – als voortzetting van Vopak – bogen op rijke historie en ruime ervaring en expertise. Voor Liquin was de keuze om lid te worden van Deltalinqs vanzelfsprekend. "Ik vind het een prettig idee om met Deltalinqs een goede vertegenwoordiger te hebben naar de overheid, politiek en maatschappij", stelt CEO Janhein van den Eijnden.Liquin heeft in Rotterdam drie gespecialiseerde terminals: Terminal Botlek, Terminal TTR en Terminal Chemiehaven. Van daaruit werken zo’n 350 medewerkers dagelijks aan de op- en overslag van vloeibare chemieproducten, inclusief alle benodigde services. Zoals douanediensten en geautomatiseerde rapportages voor hun klanten. "We zien onszelf niet als een 'gewoon' opslagbedrijf’, vertelt Janhein. We zijn een cruciale schakel in de supply chain van chemicaliën en nieuwe energiedragers die de wereld nodig heeft."Optimaliseren logistiekJanhein heeft in zijn loopbaan heel wat van de wereld gezien, en het blijft voor hem bijzonder hoe belangrijk Rotterdam is in de wereld van chemie. "Het is in Europa echt dé locatie, en in het hart van dat chemiecluster staan onze drie terminals. Belangrijk voor de komende jaren vind ik het verder uitbouwen van onze rol in de supply chain van onze klanten. We willen echt koploper zijn in service voor onze klanten, en meedenken over de voor hen meest efficiënte manier om hun logistiek te regelen. Een voorbeeld daarvan: sinds de onrust in de Straat van Hormuz varen tankers een andere route, om Afrika heen. Maar dat betekent dus dat ze als eerste aankomen in Rotterdam, terwijl ze voorheen bijvoorbeeld eerst een haven aan de Middellandse Zee aandeden. Wij hebben toen contact gezocht met onze klanten en geregeld dat zij in Rotterdam konden lossen en de gewenste producten vervolgens per truck of trein naar Zuid-Europa konden brengen."'Partner of choice'Hetzelfde geldt voor de situatie in de zomermaanden wanneer het waterpeil in de Rijn te laag is voor de binnenvaart. Janhein: "Ook daarvoor waarschuwen we onze klanten tijdig. En een laatste voorbeeld komt van de lokale fabrieken. Wij weten wanneer zij een onderhoudsstop inplannen, en vragen hen dan of we in die periode meer voorraad moeten aanhouden." Dat ontzorgen van klanten wil Janhein verder doorvoeren in de komende jaren en zoals hij het noemt, 'partner of choice' worden voor alle klanten. "Of het nu gaat om kwaliteit, veiligheid, efficiëntie of digitalisering. We doen het samen."Gezamenlijke belangenVoor Janhein was het lidmaatschap van Deltalinqs een vanzelfsprekendheid. "We waren eerder al lid vanuit Vopak, en zeker als nieuwe speler wilden we ons per se aansluiten bij Deltalinqs. Het is echt een instituut in de haven van Rotterdam en zelfs in heel Nederland, waardoor we onze gezamenlijke belangen kunnen laten behartigen. Dit zie je terug in het netwerk van de organisatie. Hierdoor komen we makkelijk in contact met relevante stakeholders en doen we snel nieuwe kennis op. Dan is de ondersteuning en het netwerk van Deltalinqs zeer waardevol."Goede vertegenwoordigerJanhein is vastberaden om een actieve rol te gaan spelen binnen Deltalinqs. "Het is toch zonde om 'slapend lid' te zijn, dus dat ben ik beslist niet van plan. Bovendien ben ik al sinds enige tijd voorzitter van het DeltaPORT Donatiefonds, daarom ben ik al goed bekend met de Deltalinqs-organisatie. Ik vind het een prettig idee om met Deltalinqs een goede vertegenwoordiger te hebben naar de overheid, politiek en maatschappij."