Gebruik ‘wat kan er wel’ als leidraad voor economisch- en klimaatbeleid
“De woorden van de Koning dat het uitgangspunt van beleid moet zijn ‘wat er wel kan’, zijn ons uit het hart gegrepen.” Dat zegt Deltalinqs-voorzitter Victor van der Chijs in eerste reactie op de nieuwe Rijksbegroting. Volgens de Deltalinqs voorman levert een eerste blik op de Prinsjesdag-stukken vooralsnog geen grote verrassingen op.
“Bovenal is het nu zaak dat de vrijdag in het regeerprogramma aangekondigde maatregelen concreet uitgevoerd gaan worden. De Rotterdamse haven- en industriebedrijven leveren daar graag aan bij met concrete voorstellen om te versnellen. We moeten nu van droom naar daad, want de Europese concurrentiekracht holt achteruit en we jagen de broodnodige investeringen in verduurzaming in de industrie weg, waar we ze juist moeten aantrekken,” aldus Van der Chijs.
Veel van wat het nieuwe kabinet voornemens is te doen, is afgelopen vrijdag al bekendgemaakt. Hierbij constateerde Van der Chijs al dat het economische en klimaathoofdstuk van het regeerprogramma er op hoofdlijnen goed uitziet, maar dat er op tal van punten snel actie nodig is om vertraging van de energietransitie en achteruitgang van de concurrentiekracht te voorkomen. Zo is er nog geen oplossing voor de torenhoge nettarieven die hier veel hoger zijn dan in onze buurlanden. Dit zet een rem op zowel de verduurzaming van bedrijven als op de concurrentiekracht. Ook gaat dit zeker nog een half jaar duren, terwijl we die luxe eigenlijk niet hebben.
Investeringen in infrastructuur
Verder is het voortzetten door het kabinet, van de grootste onderhoudsopgave ooit op het gebied van weg-, water- en spoorinfrastructuur en het hiervoor vastgestelde basiskwaliteitsniveau positief, evenals het voornemen om weer te investeren in nieuwe infrastructuurprojecten. Voor dat laatste moeten zo snel mogelijk de stikstof- en andere praktische hobbels worden overwonnen volgens Deltalinqs. Het valt Deltalinqs op dat er in de Rijksbegroting nog altijd geen concrete oplossingen zijn voor het stikstofvraagstuk. “In Rotterdam kunnen we 35% van de landelijke CO2-doelstelling realiseren, maar dragen we als industrie slechts 2% bij aan de landelijke stikstofdepositie. Er staan nu veel belangrijke zaken stil door stikstof. Dit moeten we écht vlot trekken met elkaar,” aldus Van der Chijs.
Arbeidsmigratie-aanpak niet laten doorslaan
Naast het aanboren van nieuw talent en andere maatregelen om de arbeidsmarktkrapte op te lossen (jongeren aantrekken, mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen, meer uren werken, automatiseren, etc.) blijven ook experts en technici van buiten Nederland nodig. De nieuwe aangekondigde aanpak van arbeidsmigratie mag er volgens Deltalinqs dan ook niet toe leiden dat we hen geen werk meer kunnen bieden in de haven, terwijl er in Nederland nauwelijks nog technici of specialisten te vinden zijn. “Anders schieten we onszelf echt in de voet voor zowel onze logistieke en industriële bedrijven als voor het succesvol doormaken van de energietransitie,” stelt de Deltalinqs voorman.
Gebiedsgerichte aanpak zeehavens
In de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt met de verschillende Nederlandse zeehavens ingezet op een verdere versterking van het investeringsklimaat door middel van een gebiedsgerichte aanpak op ruimte, infrastructuur, vergunningen en financiering. Deltalinqs juicht dit toe. “Want alleen door alle hobbels integraal aan te pakken die de economie van de toekomst in de weg staan komen we verder”, besluit Van der Chijs.