Intensieve Deltalinqs-lobby leidt tot openhouden Haringvlietbrug

Intensieve Deltalinqs-lobby leidt tot openhouden Haringvlietbrug

Beide rijstroken op de Haringvlietbrug blijven open tot aan de geplande renovatie in 2023, dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan de Tweede Kamer. Hiermee blijft de zo gevreesde overlast beperkt.

De sluiting van één rijbaan in beide richtingen zou enorme gevolgen hebben voor zowel personen- als goederenvervoer en dus ook voor de bereikbaarheid van de haven. Direct na de bekendmaking over de gedeeltelijke sluiting ontstond er hevige kritiek op dit plan. Samen met koepels uit de lobby-alliantie van Deltalinqs zijn de schadelijke effecten van de maatregel aangekaart bij politici en media. Tevens konden we nauw samenwerken met ons netwerk in de omgeving: gemeente Nissewaard en Hoeksche Waard. 

Minister Van Nieuwenhuizen schrijft in haar kamerbrief: ‘In goede en constructieve samenwerking tussen Rijkswaterstaat, het Openbaar Ministerie en de Veiligheidsregio is er nu een oplossing gevonden waarbij het verkeer met een maximumsnelheid van 50 km/uur over twee versmalde rijstroken in beide richtingen kan worden geleid.’

Omdat het inrichten van de versmalde rijstroken lang duurt, gaat de snelheidsbeperking op de Haringvlietbrug, in plaats van maandag 9 augustus, in op maandag 23 augustus.

Deltalinqs beleidsadviseur infrastructuur en bereikbaarheid Edwin Kotylak: "Deze eensgezinde aanpak van zowel landelijke als lokale belangenvertegenwoordigers, publiek en privaat, heeft prima gewerkt en voorkomt een hoop ellende, vertraging en kosten voor met name onze logistieke achterban."