‘Business as usual’ bij het Loodswezen

‘Business as usual’ bij het Loodswezen

Via de VAB is het Loodswezen aangesloten als lid van Deltalinqs en naar eigen zeggen zijn ze een vreemde eend in de bijt. Vanuit hun rol in de logistieke keten kunnen ze echter niet ontbreken in het netwerk van Deltalinqs. Vandaag is het woord aan Tjitte de Groot, voorzitter van de Regionale Loodsencorporatie Rotterdam-Rijnmond: “In het begin van de coronacrisis merkten we hoe belangrijk je netwerk is.”
1-6 ‘Business as usual’ bij het Loodswezen_foto Tjitte de Groot.jpg

Opgeklopt beeld in de media
De organisatie in het gebied van Rotterdam-Rijnmond telt zo’n 220 loodsen die dagelijks 150 à 160 schepen de haven binnenloodsen. Soms weleens 200, zelden minder dan 110. Ook tijdens de zogenaamde ‘Suezdrukte’ die in de media veel aandacht kreeg, steeg het aantal niet erbovenuit. De Groot: “Eigenlijk was het voor ons business as usual, het was niet abnormaal druk. De voorafgaand aan de verwachte drukte getroffen voorbereidingen door de diverse instanties waren voor het Loodswezen niet van toepassing. Hoe anders was het beeld in de media. De Groot werd uitgenodigd bij praatprogramma Op1 om verhaal te doen: “Vooral de containerterminals hadden te maken met drukte. Het ging ook voornamelijk over de containersector, die zo’n 30% van de schepen afhandelt. De andere 70% werd veel minder beïnvloed door de stremming. Er werd in de media het beeld geschetst dat het allemaal gevaarlijk en te druk zou worden, maar dat was gewoon niet waar. Het beeld werd aardig opgeklopt.” Sinds afgelopen najaar ziet De Groot ook dat de drukte aanhoudt en hij verwacht meer: “Sinds de eerste versoepelingen is het al drukker dan toen de pandemie net uitbrak. We verwachten ook dit najaar wel opnieuw meer drukte vanwege de voorspelde economische groei. Daarbij stellen we onszelf wel de vraag hoe dat eruit gaat zien. Ook de Rotterdamse haven heeft een maximale capaciteit.”

Aan de frontlinie
Uitdagender is nog steeds het omgaan met de coronapandemie. “Het is ook voor ons best wel een uitdagende tijd geweest”, reflecteert De Groot op het begin van de uitbraak van corona. “Toen de pandemie vorig jaar maart uitbrak was er een gebrek aan allerlei beschermende middelen en waren we best angstig toen we aan boord moesten van een Chinees schip. Niet veel later, toen corona ook Nederland had bereikt, bleek dat zij banger voor ons waren dan wij voor hen. Op een schip zit je in zekere zin in een bubbel.” Snel kunnen schakelen met partners in de haven was vooral in het begin cruciaal. “Onze mensen staan aan de frontlinie, dus in het begin was het erg nuttig dat we, toen er nog onduidelijkheid bestond over het eenduidig toepassen van de RIVM-maatregelen, ook via Deltalinqs korte lijntjes hadden met stakeholders in de haven. Het coronahavenoverleg met de sectorvertegenwoordigers was toen heel waardevol", zegt De Groot. Hij is dan ook trots op zijn collega’s. “We hebben geen enkel besmet schip weggestuurd, als enige haven in Europa. De loodsen hebben echt wel een behoorlijke prestatie geleverd”, sluit De Groot af.

Tip van de maand?
De Groot: “Behoud de verbinding die je met elkaar hebt. Gebruik de korte lijntjes niet alleen in slechte tijden, maar ook in goede."

Meer informatie?
www.loodswezen.nl