Bio-LNG voor zwaar vrachtverkeer

Bio-LNG voor zwaar vrachtverkeer

In een recent artikel in NRC zet de auteur voor- en nadelen over het gebruik van bio-LNG als brandstof op een rijtje.

ECN concludeert dat het in 2030 mogelijk zou kunnen zijn om tweederde van de huidige Nederlandse vrachtwagenkilometers op bio-LNG af te leggen.

Het artikel van NRC-redacteur Joost van Kasteren gaat in op het gebruik van bio-LNG als schoon alternatief voor diesel. Tegelijkertijd signaleert hij als knelpunt dat met de huidige situatie en regelgeving bio-LNG voorlopig niet goedkoper gebruikt kan worden als brandstof dan voor elektriciteitsproductie. Toch is het gebruik van bio-LNG als vrachtwagenbrandstof helemaal niet zo’n slechte optie, betoogt ECN, wanneer je andere factoren ook meeweegt. Bijvoorbeeld dat biodiesel nog steeds vervuilender is dan bio-LNG. Of dat elektrisch rijden voor zware vrachtwagens eigenlijk geen optie is. En dan vooral dat er voor het zware vrachtverkeer nauwelijks schone en hernieuwbare alternatieven zijn. Deltalinqs werkt binnen de Rotterdamse brandstoffenaanpak op verschillende manieren aan het stimuleren van LNG als brandstof voor zware vrachtwagens. 

Lees het hele artikel in het NRC van 5 mei 2017.