Geef ruim baan aan faciliteren van duurzame weglogistiek 23-04-2025 Verduurzamen van de weglogistiek is van belang voor bedrijven in het Rotterdamse havengebied. Niet alleen nemen de keuzemogelijkheden en faciliteiten toe, ook valt er veel te leren van de eerste ervaringen. “Tijdens een recente bijeenkomst, met de focus op elektrische trucks, is een goed beeld gegeven van de mogelijkheden van duurzaam transport over de weg”, aldus Simone van Tongeren, projectleider Klimaat bij Deltalinqs. “Ook werd duidelijk dat alle betrokkenen door een leercurve heen moeten om deze overstap te maken.” “Er zijn voor bedrijven in de haven goede redenen om hun weglogistiek te verduurzamen”, steekt Simone van Tongeren van wal. “In de eerste plaats is dit natuurlijk goed voor het milieu en ligt er voor iedere ondernemer een taak om het besef hierover te koppelen aan hun eigen bedrijfsvoering. Daarnaast stellen klanten vaker eisen aan de wijze van transport om de eigen duurzaamheidsdoelstellingen te halen. Dit betekent dat het commercieel steeds interessanter wordt om op dit punt actie te ondernemen. Tot slot is actie nodig om te kunnen voldoen aan de toenemende wettelijke verplichtingen op het gebied van duurzaamheid.”Mogelijkheden nemen toeTijdens de bijeenkomst werd duidelijk dat de mogelijkheden van duurzaam wegvervoer snel toenemen. “Dit geldt voor de keuze in modellen voor elektrisch vervoer. Interessant daarbij is dat er sinds kort ook E-trucks op de markt zijn gebracht die giftige stoffen mogen vervoeren. De verkoop van elektrische trucks vertoont dan ook een stijgende lijn.” Een mogelijkheid voor bestaand materieel vormt het bijmengen met Hydrotreated Vegetable Oil, kortweg HVO, dat op grote schaal in de Rotterdamse haven wordt geproduceerd. Andere opties zijn BioLNG en waterstof.ObstakelsDaar staat tegenover dat er nog de nodige hobbels te nemen zijn om daadwerkelijk vaart te maken met E-trucks. “In de eerste plaats heb je elektriciteit nodig voor het opladen en de huidige netgongestieproblemen helpen natuurlijk niet daarbij. Toch is er op zich voldoende capaciteit beschikbaar voor het opladen van E-trucks. Verder moeten mensen wennen aan elektrisch rijden, bijvoorbeeld dat men als gevolg van gebrek aan laadmogelijkheden niet stil komt te staan. Zo kan rijden in slecht weer ervoor zorgen dat het verbruik groter is dan normaal. Het is dus belangrijk dat medewerkers van bedrijven hiervoor meer gevoel krijgen. Jammer is dat er nog geen E-trucks beschikbaar zijn voor het vervoer van explosieve goederen. Verder is het van belang dat chemische bedrijven elektrische trucks toelaten op hun terreinen. Een andere drempel is dat een chauffeur nog niet mag slapen in een E-truck die aan het opladen is.”LaadpleinenOok de ontwikkeling van laadmogelijkheden in het Rotterdamse havengebied verdient nadrukkelijke aandacht. Nu aarzelen veel bedrijven nog met het maken van de overstap naar elektrisch door gebrek daaraan. “Tijdens de bijeenkomst kwam dit ‘kip-ei’-probleem nadrukkelijk naar voren”, aldus Van Tongeren. “Goed nieuws is dat er over een paar maanden maar liefst drie laadpleinen bijkomen. Niet alleen om trucks op te laden, maar ook voor het tanken van duurzame brandstoffen. Bovendien maakte Havenbedrijf Rotterdam bekend zelf laadpleinen te willen ontwikkelen. Dit is hard nodig, want het ligt in de verwachting dat er in 2050 behoefte is aan circa 200 laadstations in het havengebied.Recente ontwikkelingenEen vertegenwoordiger van TNO berichtte tijdens de bijeenkomst over de voortgang van het Europese MAGPIE-project, opgezet om vorm te geven aan de groene havens van de toekomst. Eén van de ambities is om een doorbraak te forceren in het gebruik van groene energiedragers in het haventransport. “TNO analyseert in dit kader data van verschillende typen trucks. Dit kan waardevolle informatie opleveren ten aanzien van het oplossen van obstakels waar men momenteel tegenaan loopt, met name ten aanzien van de aanschaf van zware E-trucks.”Ook van ontwikkelingen in het buitenland valt te leren. In de VS heeft APM USA bijvoorbeeld voor ‘groene’ vervoerders een snelle ‘lane’ gereserveerd. “Dat levert daadwerkelijk kostenwinst op als bedrijven kiezen voor de aanschaf van duurzamere trucks. Terminals kunnen dus zelf een rol spelen in het aantrekkelijker maken van duurzaam transport.”LeerpuntenGezien alle ontwikkelingen is het aannemelijk dat meer en meer bedrijven in het havengebied een volgende stap willen maken naar meer duurzaam transport. “Ik raad hen aan om eerst de huidige uitstoot en vervoersbewegingen in kaart te brengen. Kijk van daaruit wat je opties zijn voor duurzaam transport via rail, water en weg. Met name voor lange afstanden geldt dat vervoer via spoor of binnenvaart, waarbij je de vracht de laatste kilometers elektrisch laat vervoeren, enorm gunstig kan zijn. Verder is het aan te bevelen om het ambitieniveau van klanten te peilen. Denk daarbij ook aan de mogelijkheid om contracten voor langere tijd af te sluiten, bijvoorbeeld voor zeven in plaats van twee jaar. Wellicht ontstaat zo een business case voor E-trucks.” Leerzaam waren ook de ervaringen die Den Hartogh Trucking BV presenteerde tijdens de bijeenkomst. Dit familiebedrijf, dat al meer dan 100 jaar bestaat en koninklijk is onderscheiden, gebruikt over de hele vloot van trucks nu 6% HVO. Ook rijdt men inmiddels met zo’n twintig BioLNG-trucks tegen dezelfde kosten als dieseltrucks. Den Hartogh focust ook op minder gebruik van brandstoffen door goed naar de aerodynamica van de trucks te kijken. Verder blijkt uit de ervaringen van dit bedrijf dat planners en chauffeurs ruimte nodig hebben om de nieuwe wijze van transport in de vingers te krijgen.”Alles overziend roept Van Tongeren op bij de overgang naar duurzaam transport in het havengebied vooral snel te beginnen. “Door te beginnen met kleine aantallen krijgt iedereen de kans om te leren van de eerste ervaringen en vanuit daar op te schalen.”