Stena Line wil in zeven jaar naar elektrisch laden en lossen

Stena Line wil in zeven jaar naar elektrisch laden en lossen

Vanuit Europoort en Hoek van Holland verzorgt Deltalinqs-lid Stena Line dagelijks verschillende vracht- en passagiersvaarten naar Engeland. Het van origine Zweedse bedrijf wil daarbij steeds duurzamer gaan werken.

Zo was de rederij in 2012 een van de eersten in Nederland die walstroom inzette. Sinds vorig jaar werkt Stena Line onder leiding van Port & Terminal Services Manager Henk Versteegh aan een nieuwe stap: elektrificatie van de terminaltrekkers, ook wel ‘TUG’s’ genoemd.

Bij Stena Line gaat het om grote aantallen. "Als je alle opleggers met containers aan boord op een rij zet, krijg je een file van dik vijf kilometer. En dat is nog maar één schip", vertelt Henk Versteegh. "Het laden en lossen van een vrachtferry duurt zo’n zes uur. Het merendeel van de opleggers staat zonder truck aan boord. Dat betekent dat we al die opleggers met een van de 27 TUG’s van en aan boord moeten brengen. Die werken tot nog toe allemaal op diesel. De essentie bij TUG’s is dat ze wendbaar moeten zijn en veel trekkracht kunnen leveren. Dat heeft ook te maken met veiligheid: op de hellingbaan van een schip moeten ze snel tot stilstand kunnen komen als er bijvoorbeeld onverwachts iemand oversteekt. Maar ze moeten daarna ook weer snel op gang kunnen komen, zelfs als het nat of glad is."

Elektrische TUG’s
Aan dieselmotoren kleven nadelen. Versteegh: Diesel is een fossiele brandstof met schadelijke uitstoot, voor milieu en mens. Je kunt je voorstellen dat je aan boord, tijdens het laden en lossen, meer last ervaart van de uitlaatgassen dan in de buitenlucht. Het liefst willen we overgaan op elektrisch transport, maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Vorig jaar zijn we daarom – in samenwerking met een gerenommeerde leverancier – gaan testen met elektrische TUG’s. Het was een geslaagde proef, waarvan we veel hebben geleerd. Helaas bleek ook dat de actieradius voor ons nog niet voldoende was. De batterijen raakten simpelweg te snel leeg. Wellicht dat we door slimmer en sneller te laden of met grotere accu’s dit probleem kunnen oplossen. We wachten nog op de definitieve rapportage, maar ik heb goede hoop dat we in zeven jaar alle TUG’s elektrisch kunnen laten rijden. Mocht dat niet lukken, is waterstof misschien nog een optie!"

Kracht van Deltalinqs
Henk heeft ook de kracht van het Deltalinqs-netwerk hierin kunnen ervaren. "Bij Deltalinqs volg ik veel seminars. Tegenwoordig is dat vanwege COVID-19 allemaal online, maar dat vind ik geen probleem. Je mist de zogenoemde 'nazit' maar de bijkomstig voordeel is dat je gemakkelijker meedoet omdat je geen reistijd hebt. Door Deltalinqs ben ik gekoppeld aan de leverancier van elektrische terminaltrekkers én aan een in subsidie gespecialiseerd ingenieursbureau. Hierdoor hebben we de test kunnen uitvoeren en kunnen we onze plannen in een stroomversnelling brengen."