Pilots in duurzaam zwaar wegtransport

Pilots in duurzaam zwaar wegtransport

Deltalinqs Climate program werkt samen met evofenedex, TLN en het Havenbedrijf Rotterdam aan pilots voor duurzaam zwaar wegtransport in het Rotterdamse havengebied. De focus ligt daarbij op waterstof en elektrisch rijden.

Binnen de Roadmap Duurzaam Zwaar Wegtransport is een volgende fase aangebroken. "We gaan nu van papier naar realiteit," zegt projectleider Robert Goevaers. "Er zijn in de afgelopen paar jaar verschillende studies gedaan, die de weg hebben gewezen naar het punt waarop we nu staan. Daarbij passeerden veel opties de revue, inclusief HVO (biodiesel) en bioLNG. HVO is zonder meer toepasbaar, daar is geen pilot voor nodig. BioLNG is er nog niet, maar neemt zeker een plek in de brandstofmix van de toekomst. De meeste focus op doorontwikkeling ligt momenteel op waterstof en elektrische aandrijving. Daarop willen we ons gaan richten bij het opstarten van pilots."

Enthousiaste partners
Aan de aanbodkant zijn inmiddels voldoende enthousiaste partners verzameld. Vrachtwagenproducenten, brandstoffenleveranciers en andere toeleveranciers staan in de startblokken. "Daarom zijn we nu op zoek naar geïnteresseerde partijen in het havengebied," zegt Goevaers. "Daarbij gaan we maatwerk leveren, want de ene vervoerder is de andere niet. Met een elektrische vrachtwagen naar Italië? Dat is nu nog niet mogelijk. Maar wil je bijvoorbeeld terminalvoertuigen elektrificeren dan heb je hele andere mogelijkheden met bijladen van de voertuigen. Dan ben je bij ons zeker aan het juiste adres."

Elektrisch rijden
Goevaers verwacht dat elektrisch rijden als eerste in aanmerking komt om diesel te vervangen. "Met waterstof zijn we zeker op de goede weg, maar er zijn nog wel wat zaken die duidelijker moeten worden. Met waterstof kun je veel grotere afstanden rijden. Wel zo handig als je containers over de weg naar het Ruhrgebied wilt rijden. Ten aanzien van de actieradius en de tanktijden zijn er toch nog wel een paar keuzes te maken. Ga je op gecomprimeerd waterstof rijden en zo ja, op welke druk? Hoeveel tanks kun je op het trekkende voertuig plaatsen? Of is toch vloeibaar waterstof een betere optie? Er zijn dus zeker ook nog technische vragen te beantwoorden."

Businesscase?
De belangrijkste uitdaging voor nu is bedrijven te vinden voor wie de omschakeling naar elektrisch vervoer of waterstof een businesscase kan zijn. Goevaers: "Vanzelfsprekend zullen we daarin ook de mogelijkheden voor subsidie meenemen. We denken nu in eerste instantie aan terminal operators, maar ook aan vervoerders die containers veelal binnen het havengebied verplaatsen. Geïnteresseerden wil ik van harte uitnodigen zich te melden!"