HES Hartel Tank Terminal heeft niet te klagen

HES Hartel Tank Terminal heeft niet te klagen

Wekelijks brengen wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen middels onze Nieuwsbrief Corona. Daarbij komt bij elke uitgave een ander lid aan het woord over hoe de landelijke maatregelen op de werkvloer worden toegepast, uitdagingen waar bedrijven voor staan en handige tips die leden met elkaar willen delen. Vandaag is het woord aan Charles Smissaert, general manager van HES Hartel Tank Terminal.

Charles Smissaert_klein.jpg

Er is ook nog goed nieuws
Ook bij HES Hartel Tank Terminal vindt de bouw van de nieuwe tankterminal op de Maasvlakte nog goed doorgang, dat afgelopen week wist te melden dat de ondergrondse leidingverbinding naar de naastgelegen raffinaderij van BP is opgeleverd. “Het overdrachtsmoment was uitgesteld, maar het blijft een mooie prestatie”, zegt Smissaert. “Ondanks de Coronacrisis blijven we goed doorbouwen. Buitenlands personeel dat door onze aannemers wordt ingezet bij met name de tankbouw raakte in verwarring door de oproep om terug te keren naar huis, maar dat wisten we gelukkig te relativeren. We hebben extra hygiënemaatregelen genomen en behouden anderhalve meter afstand tijdens de werkzaamheden. Dat geeft wat efficiency verlies, maar we mogen niet klagen.”

Maatregelen en planning
Verder werkt het grootste deel van het projectteam thuis en wordt van overgebleven medewerkers op kantoor gevraagd anderhalve meter afstand in acht te nemen. Even leek het er namelijk op dat er een complete lockdown zou komen, maar die bleef uit tot opluchting van HES. “Dan hadden we buitenlandse werknemers terug moeten sturen naar hun landen van herkomst en dan loop je echt risico op vertraging.” Toch blijft Smissaert nuchter: “De afronding van het hele project staat voor 2021 gepland. We gaan er nu vanuit dat de maatregelen niet strenger zullen worden.”

Goed contact
‘Best practices’ worden gedeeld in de branchevereniging en dat is wat betreft informatievoorziening volgens Smissaert voldoende. Bedrijven helpen elkaar onderling bij specifieke problemen. “Er was bijvoorbeeld een advies van VOTOB over ladingspapieren die overhandigd en ingevuld moeten worden. Daar kwam een apart protocol voor. Uiteraard weten we Deltalinqs goed te vinden als het gaat om zaken richting overheid/gemeente.”

Tip van de week?
“Het is wellicht een open deur, maar zorg dat je je materialen on site of in de buurt hebt, zodat je door kunt als de grenzen dichtgaan. Niemand had dit kunnen voorspellen, maar we zijn tevreden met de korte keten die we hebben en hebben het geluk dat veel materiaal elders uit Europa komt”, concludeert Smissaert.

De bouw van HES Hartel Tank Terminal volgen? Dat kan via het LinkedIn-account https://www.linkedin.com/company/hes-hartel-tank-terminal-b-v