Contractorlid J. de Jonge Group aan het woord

Contractorlid J. de Jonge Group aan het woord

Het van oorsprong Vlaardingse familiebedrijf J. de Jonge Group is een van de contractorleden van Deltalinqs. De afgelopen jaren timmert het bedrijf hard aan de weg, met onder meer een nieuwe divisie en uitbreiding in de dienstverlening. Vandaag is het woord aan managing director Alexander de Jonge, de derde generatie die aan het roer staat en kleinzoon van oprichter Jan de Jonge sr.: “Het doel is om als bedrijf de honderd jaar aan te tikken. Dat is nog iets meer dan dertig jaar en zou een mooie kroon op ons werk zijn.”
30-6 Alexander de Jonge (2).jpg

Van one-stop-shop naar nextgen connector
Zelf begon Alexander de Jonge als trainee binnen het bedrijf en leerde het naar eigen zeggen ‘bottom-up’ kennen. Na een periode bij een Belgische tak van het bedrijf is hij terug in Nederland, nu als managing director. Nog steeds zijn ze gevestigd in het historische Vlaardingse pakhuis waarin het allemaal begon: “In de jaren 30 was mijn opa een van de eerste elektrische lassers bij Shell. Toen hij terugkwam uit Indonesië startte hij begin jaren 50 zijn eigen onderneming, aangezien in die jaren ongeveer overal vraag naar was vanwege de wederopbouw van Rotterdam. De focus lag toen op staalconstructies en leidingwerken. Gaandeweg heeft het bedrijf zich de afgelopen decennia ontwikkeld tot ‘one-stop-shop’, die zorgde voor veel groei in binnen en buitenland. Inmiddels bieden we van ontwerp, levering en onderhoud oplossingen voor het transporteren van vloeistof of gas van tank tot schip en hebben we gemiddeld meer dan 650 medewerkers aan het werk van de Benelux tot in Saudi-Arabië.” Het geheim achter het succes lijkt vooral tweeledig. De Jonge: “Je moet jezelf opnieuw blijven uitvinden (nextgen connectors). Middenin de coronapandemie zijn we een nieuwe divisie TankX gestart, gericht op tankbouw en onderhoud. Dat loopt ontzettend goed. Verder hebben we de laatste jaren veel in R&D gestopt om de volgende generatie industrie te ontwikkelen en daarmee onze toekomst op de lange termijn te kunnen bestendigen. Als je niet innoveert, is je business model eindig.”

Op afstand geassembleerd
De medewerkers noemt De Jonge als de andere succesfactor, wat vanwege COVID meer aandacht vereiste: “Onze medewerkers zijn eigenlijk onze belangrijkste ‘assets’, die we helaas vanwege COVID moeilijker de aandacht konden geven die ze verdienen. We hebben een nieuw, eigen communicatieplatform gelanceerd dat weg heeft van Facebook en LinkedIn, zodat we toch de interacties levendig konden houden en we hebben veel geschenken gestuurd voor hun families.” Toch kon met enige creativiteit ook het vooral fysieke werk bij J. de Jonge gewoon doorgaan, wat leidde tot bijzondere situaties. “Onze werkvoorraad uit 2019 en contracten in 2020 liepen goed door, dat voor ons een groot voordeel was. Je merkte alleen dat besluitvorming over nieuwe projecten nu veel trager ging. We moesten op het hoogtepunt van de crisis creatief omgaan met bijvoorbeeld het reisverbod. Afgelopen zomer moesten er twee laadarmen in de VS worden geassembleerd, waarvoor een strakke deadline gold. Onze mensen kregen geen werkvergunning, dus toen hebben onze medewerkers hun collega’s ter plaatse met camera’s op hun helmen en earphones in hun oren van achter hun beeldscherm in Nederland aangestuurd. Uiteindelijk is het ons toch gelukt”, zegt De Jonge.

Tip voor de leden?
De Jonge: “Alles wat je aandacht geeft groeit. Dat is ook zo met je medewerkers. Mensen maken het bedrijf. Dus ook al is het moeilijk, blijf hen aandacht geven en vergeet niet te blijven ondernemen. Er komen ook weer betere tijden.”

Meer informatie?
Jacko de Vries (divisie/sales directeur), e-mail: info@jdejonge.com, website: www.jdejonge.com