Diederick Luijten (Air Liquide): "Hernieuwbare waterstof is de betere oplossing voor zwaar wegtransport"

Diederick Luijten (Air Liquide): "Hernieuwbare waterstof is de betere oplossing voor zwaar wegtransport"

Diederick Luijten (Air Liquide) is ambassadeur van LOC 2: Duurzaam transport. Dat is een van de vijf ‘Letters Of Cooperation’ (LOC’s) van het Deltalinqs Climate Program. Daarin werken we samen met leden en partners aan drie thema’s: energiemix & infrastructuur, alternatieve brandstoffen & energiedragers en circulaire haven & industrie. Allemaal met als doel een succesvolle energie- en grondstoffentransitie te realiseren.

Diederick Luijten werkt al meer dan 30 jaar in verschillende managementrollen bij Air Liquide. "Drie jaar geleden werd mij gevraagd om binnen Air Liquide te gaan werken aan de opbouw van de waterstofmarkt", vertelt hij. "Die uitdaging pakte ik graag op, want de inzet van hernieuwbare waterstof is een belangrijke manier om decarbonisatie van zowel de industrie als het zware transport mogelijk te maken." Het is een verantwoordelijkheid met een geweldig doel om de wereld van morgen schoner en leefbaarder te maken.

"Inmiddels zijn we druk bezig met het bouwen aan transportcorridors tussen Rotterdam, Antwerpen en Duisburg. Dat doen we samen met de havenbedrijven van Rotterdam, Antwerpen en Duisburg maar ook met concurrerende aanbieders, binnen het zogeheten HyTrucks-consortium. Tegen 2025 willen wij een kritische massa van 1.000 zware waterstofvrachtwagens hebben rijden die beleverd worden via 25 waterstoftankstations voor zware vrachtwagens. Dit in een ecosysteem tussen de grootste logistieke hotspots van heel Europa. Zodra we die kritische massa hebben bereikt komt er een vliegwieleffect en verwachten we dat de markt zich vanzelf verder zal ontwikkelen."

Waarom ben je ambassadeur van deze LOC geworden?
"De inzet van hernieuwbare waterstof is een typische kip-of-het-ei-uitdaging. Zonder vraag geen aanbod en andersom. Wij hebben de knoop doorgehakt om dit te doorbreken en te beginnen met decarbonisering van de industrie in Rotterdam. Van daaruit gingen we ook de transportmarkt op. Het ging best hard en dat zag het Havenbedrijf Rotterdam ook. Zij hebben mij bij het Deltalinqs Climate Program (DCP) voorgesteld als ambassadeur en gezien mijn missie doe ik dat heel graag. Binnen het DCP krijg ik kansen om de mobiliteitswaterstofmarkt te creëren en te activeren door het goed onder de aandacht van bedrijven te brengen."

Wat is het belangrijkste doel van deze LOC?
"Binnen deze LOC werken we aan ontwikkeling van de vraagzijde van duurzaam transport, en aan de vereenvoudiging van de aanbodzijde in duurzame tankinfrastructuur. Een van de belangrijke recente spin-offs daarvan is de recent vastgelegde samenwerking tussen Air Liquide en TotalEnergies voor een Europees netwerk van waterstoftankstations. Alleen door samen te werken kun je energiesystemen veranderen."

Wat vind je zelf belangrijk?
"We moeten vooruit, letterlijk en figuurlijk. Ik vind dat het sneller kan en sneller moet. We zijn nu een aantal jaren bezig, en ik wil de markt in beweging brengen. Elektrisch vervoer is net zo belangrijk, maar voor zwaar wegtransport, zeker op de lange afstand, is hernieuwbare waterstof de betere oplossing. Eind volgend jaar hebben we tankstations die in twaalf minuten een vrachtwagen kunnen voldrukken, zodat deze weer 1.000 kilometer kan rijden. We staan in de startblokken om op te schalen!"

"Verder moeten er aansluitingen met andere corridors komen, verder naar het Oosten, maar ook naar het Zuiden. We concentreren ons op de gebieden met een hoge CO2-uitstoot, want daar kun je ook de grootste winst halen in CO2-reductie en fijnstof."

Wat zijn voor jullie de belangrijkste uitdagingen?
"De truckfabrikanten willen wel nieuwe, duurzame trucks lanceren maar hechten vanzelfsprekend aan veiligheid en betrouwbaarheid. Daarom moet zo’n corridor voldoen aan alle eisen en wensen, bovendien moet er pechhulp zijn.
Ook vraagt de toevoeging van een waterstoftankstation aan een bestaand tankstation extra ruimte. Een ander belangrijk onderwerp is dat we voldoende toegang moeten hebben tot hernieuwbare energie om hernieuwbare waterstof te maken. Gelukkig krijgen we daarop steeds meer grip en komen er meer mogelijkheden."

Heb je het idee dat er voldoende voortgang wordt geboekt?
"Dat denk ik wel. Maar je moet het zien in het perspectief van een markt in transitie. We werken er met veel mensen al een paar jaar heel intensief aan. Het is een complex systeem met heel veel schakels. Bovendien moet de wetgeving zich nog vormen, terwijl we al aan het ontwikkelen zijn. Ondernemers vinden investeren moeilijker als er nog veel onduidelijkheden zijn. Maar we komen er wel; ik ben er superpositief over. Er zijn al mooie voorbeelden en successen genoeg, zoals HyTrucks, en we zullen blijven werken om deze markt in beweging te krijgen!"