United Waalhaven Terminals elektrificeert havenkraan

United Waalhaven Terminals elektrificeert havenkraan

Deltalinqs-lid United Waalhaven Terminals (UWT) gaat een bestaande kraan elektrificeren met behulp van vliegwieltechnologie. Een investering die zichzelf binnen twee jaar terugverdient en verzwaring van hun netaansluiting overbodig maakt.

UWT heeft voor de elektrificatie van zijn havenkraan een overeenkomst gesloten met het Rotterdamse bedrijf S4 Energy. Door de kraan te elektrificeren kan UWT zijn CO2-uitstoot met 500 ton per jaar terugbrengen. Om de huidige dieselelektrische kraan volledig elektrisch te laten werken, zou een verzwaring van de netaansluiting op de terminal van UWT gerealiseerd moeten worden. UWT kiest er echter voor om een KINEXT-vliegwiel in te zetten ter ondersteuning van de kadekraan. KINEXT slaat de remenergie op die bij het vieren van een last wordt opgewekt en levert vervolgens de piekvraag aan de kraan terug bij het hijsen van een last. Zo zorgt het systeem ervoor dat de vraag aan het netwerk laag en constant wordt. Hiermee wordt investeren in een grotere netaansluiting overbodig.

Emissieloos
Deltalinqs Climate Program-ambassadeur Jan Overdevest, directeur van Waalhaven Group, is enthousiast: "Met de aanschaf van dit energieopslagsysteem op basis van een KINEXT-vliegwiel zetten wij een grote stap in de verduurzaming van onze terminal. Ons doel is om emissieloos transport en overslag te realiseren en het elektrificeren van deze kraan draagt daar direct aan bij." Het alternatief bleek een stuk minder aantrekkelijk. "Waar we nu op korte termijn kunnen stoppen met de dieselaandrijving, zou een verzwaring van de netaansluiting minimaal een jaar gaan duren", zo voegt hij toe.

Terugverdientijd
Commercieel directeur van S4 Energy, Dominique Becker Hoff, vult aan: "UWT kan de havenkraan inderdaad elektrificeren zonder verzwaring van de netaansluiting. Dat betekent ook dat het net niet zwaarder belast wordt, zelfs nu deze kraan volledig wordt geëlektrificeerd. Investeren in een KINEXT-vliegwiel is daarom in dit geval niet alleen interessant vanwege de terugverdientijd van minder dan twee jaar, een direct resultaat voor UWT. Indirect helpt UWT namelijk ook de buren in het Rotterdamse havengebied door op deze manier geen beroep te doen op de resterende capaciteit van het toch al overvolle elektriciteitsnetwerk."