Watertaxi Rotterdam werkt toe naar volledig emissievrije vloot

Watertaxi Rotterdam werkt toe naar volledig emissievrije vloot

Wat ooit begon met een klein bootje tussen de Veerhaven en Hotel New York, is uitgegroeid tot een onmisbaar onderdeel van de Rotterdamse mobiliteit. Met inmiddels zo’n twintig schepen en ruim 700.000 passagiers per jaar verbindt Watertaxi Rotterdam de stad en de haven over water. Medeoprichter en eigenaar Daan van der Have vertelt over zijn ambities: ‘We hebben beloofd in 2030 volledig emissievrij te varen. Dat vraagt om lef, innovatie en samenwerking.’

In 1993 begon het avontuur. Daan van der Have, destijds ook betrokken bij de oprichting van Hotel New York, zag hoe de rivier toen nog een vergeten stuk stad was: ‘De stad had zich van de rivier afgekeerd. Wij zagen juist kansen. Wat zou het mooi zijn als je per boot naar Hotel New York kon komen.’ Het bleek een schot in de roos. Drie jaar later voeren er al zeven bootjes. Inmiddels is het uitgegroeid tot een professioneel netwerk van vaste veerdiensten en snelle watertaxi’s, bemand door een grote groep zelfstandige schippers.

Versnelling in verduurzaming
De ambities van Watertaxi Rotterdam op duurzaamheidsgebied zijn fors. Daan: ‘Onze grote uitdaging is om in 2030 volledig zero emissie te varen. Dat betekent: geen uitstoot, ook niet bij snelvarende boten. En dat is technisch complexer dan het lijkt. Een deel van de vloot vaart al op batterijen, het zijn er nu 8 van de twintig. De snelle watertaxi’s, essentieel voor vervoer op afroep, vragen veel energie. Daarom zijn we nu aan het onderzoeken hoe we energiezuiniger kunnen varen. Denk aan schepen met hydrofoils, catamaranvormen en andere slimmere rompvormen om de weerstand te verlagen.’

Netcapaciteit en actieradius
De technische puzzel wordt bemoeilijkt door de beschikbare infrastructuur. ‘Varen kost tien keer zoveel energie als rijden’, weet Daan. ‘We hebben straks schepen nodig met batterijen van zo’n 300 kWh en de mogelijkheid om uren achtereen te varen. Maar de netcapaciteit om die batterijen op te laden is nog lang niet op orde. Daar lopen we echt tegenaan.’ Toch is Daan optimistisch en verwacht binnenkort een versnelling in dit proces.’

Deltalinqs als krachtig netwerk
De aansluiting bij Deltalinqs kwam voort uit een inmiddels uit de vaart genomen watertaxi op waterstof; een project dat Watertaxi Rotterdam in 2022 opzette. ‘Via Deltalinqs raakten we in gesprek over hoe ook varende dienstverleners kunnen bijdragen aan de energietransitie. Dat overleg bestaat nog steeds, en het is mooi om te zien hoe breed die bewustwording inmiddels leeft.’

Ook bij andere initiatieven merkte Daan de kracht van het netwerk. ‘Deltalinqs heeft ons bijvoorbeeld geholpen bij subsidieaanvragen. En via bijeenkomsten, zoals over bereikbaarheid, merk ik dat we als watertaxi echt iets kunnen bijdragen aan grotere thema’s in de havenregio. Zeker nu we lid zijn van Deltalinqs!’