Arbeidsmarktevenement iLinqs Festival

Arbeidsmarktevenement iLinqs Festival

Tijdens het eerste iLinqs Festival hebben wij op donderdag 23 juni het Arbeidsmarktevenement 'Slim investeren' georganiseerd samen met de Jong Havenvereniging. Op het hoofdpodium in de RDM Onderzeebootloods gaf Cees Alderliesten (Deltalinqs-beleidsadviseur arbeidsmarkt en onderwijs) de sence of urgency aan met enkele actuele voorbeelden. 

Eyeopener is het feit dat het grootste aantal vacatures openstaat voor de beroepen monteurs en elektriciens. Deze functies zijn cruciaal voor de bouw en het onderhoud van installaties die we nodig hebben voor het realiseren van de energietransitie.

Daarna volgden drie pitches waarna moderator Koen Jellema (business manager supply chain & logistics Havenbedrijf Rotterdam) met de sprekers en de zaal in gesprek ging. Een goed verhaal hebben en dat ook dagelijks in de praktijk brengen was het advies van Demi Koolwijk en Bas Versnel van innocent drinks. Sjoerd Trouwee van Bilfinger brak tijdens de bijeenkomst een lans om te kiezen voor een centrale wervingscampagne voor het hele havengebied. Rick Markestein lichtte het project Rotterdam Port Coach van de Jong Havenvereniging toe, waarbij het enthousiasme van huidige young professionals door ieder bedrijf ingezet zou moeten worden voor het aantrekken van nieuw, jong talent.

Vervolgens werd er aan de hand van twee polls die op LinkedIn waren uitgezet gesproken over de stellingen:

  • Met de huidige vacatures: wat is de belangrijkste uitdaging van de arbeidsmarkt in de Rotterdamse haven?Hierbij kwam bekendheid en imago van het werk en het gebied als belangrijkste reden naar voren.
  • Young Professional: Waarom werk jij in de haven?
    Een inspirerende werkomgeving was hierbij de grote winnaar.

Tijdens de bijeenkomst werd duidelijk dat de werknemers in haven en industrie erg enthousiast zijn over hun werk en werkomgeving, maar dat dit nog beter naar buiten gebracht moet worden. Binnen het door Deltalinqs ontwikkelde programma Human Capital wordt daarom een gezamenlijke wervingscampagne ontwikkeld. Deze zal begin september worden gelanceerd.