Position Paper 'Input voor het Regeerakkoord 2017-2021' 13-04-2017 Ons wensenlijstje voor het nieuwe Kabinet hebben we middels onze Position Paper ‘Input voor het Regeerakkoord 2017 – 2021’ kenbaar gemaakt aan de Kabinetsinformateur en de Tweede Kamerfracties. Voldoende ruimte is een noodzakelijke voorwaarde in letterlijke en in figuurlijke zin. Nu het havengebied met 20% is vergroot door de aanleg van de Tweede Maasvlakte, lijkt er in letterlijke zin voor de komende jaren genoeg ruimte voor ondernemingen. Echter, in figuurlijke zin komt de ‘ruimte om te ondernemen’ meer en meer onder druk te staan. De concurrentiekracht van de Mainport Rotterdam moet daarom worden versterkt. Op alle niveaus (lokaal, regionaal, nationaal en zeker ook Europees en mondiaal) vindt er een hevige concurrentiestrijd plaats. De optimale bereikbaarheid van de Mainport is en blijft een topprioriteit, zowel aan de waterzijde als de landzijde. Naast de snelle aanleg van aanvullende infrastructuur is ook meer focus op een efficiënt gebruik ervan gewenst. Automatisering en digitalisering zijn hierbij ondersteunend. Het thema duurzaamheid is voor de Rotterdamse haven en industrie het meest cruciale thema; de energietransitie en circulaire economie bieden vele kansen voor bedrijven en samenleving. Deze transitie vraagt aandacht voor verduurzaming van de bestaande industrie èn de stimulering van nieuwe industrieën. Het Energieakkoord en de Parijs-afspraken hebben geleid tot een bindend klimaatbeleid met ambitieuze doelstellingen. Tegen deze achtergrond maakt de Rotterdamse haven een onomkeerbare keuze voor een versnelde energietransitie, die de energiemix substantieel zal veranderen. Er zijn al veel stappen gezet zoals volautomatische, volledig geëlektrificeerde containerterminals, schonere modaliteiten, CO2-levering aan het Westland en Rotterdam kent het grootste bio-based cluster van Europa. Recente miljardeninvesteringen in de Rotterdamse raffinage zijn duidelijke voorbeelden van energie-efficiënte technieken. De transitie kan nu versneld worden. Recent onderzoek van het Wuppertal Institut toont verschillende transitiepaden naar een vrijwel CO2-neutrale industrie in 2050. Het is daarom niet de vraag óf de transitie gaat plaatsvinden, maar de vraag of het ook lukt om deze in de Rotterdamse haven en industrie te realiseren tezamen met een nieuwe economische voorspoed. Hiervoor is een consistent en stimulerend overheidsbeleid onontbeerlijk. De mens, de factor arbeid, staat vanzelfsprekend centraal in de Rotterdamse haven en industrie. Voldoende goed geschoolde arbeidskrachten – nu en in de toekomst – blijft een permanente zorg; zeker met een vergrijzende bevolkingssamenstelling, toenemende digitalisering en de lopende energietransitie. De Position Paper vindt u hier.