Eerste sapje gemaakt in de blender van innocent

Eerste sapje gemaakt in de blender van innocent

Het eerste sapje is onlangs gemaakt in de splinternieuwe sapjes-en-smoothies-fabriek van innocent, de CO2-neutrale fabriek en moet een voorbeeld worden voor de hele industrie, stelt sustainability manager Jaap van Dokkum.

Het heuglijke feit van het eerste gekoelde sapje markeert het begin van 'het echte werk'. "We zitten deels nog in de afbouwfase", vertelt Jaap van Dokkum. "Ons kantoorgebouw, bijvoorbeeld, zal; pas begin 2022 af zijn. Maar de productie is gestart! De komende weken en maanden gaan we de productie steeds verder opschroeven, tot we uiteindelijk op zo’n 239 miljoen liter per jaar zitten. Vanuit Rotterdam gaan we namelijk 70% van onze afzetmarkt beleveren."

CO2-neutraal
De innocent-fabriek, bijgenaamd 'de blender', is nu nog een vreemde eend in de bijt in het havengebied. Tussen de logistieke bedrijven, raffinaderijen, ertsoverslag en olieterminal vind je aan de Spreeweg de meest duurzame gezonde drankjesfabriek van de wereld. "Duurzaamheid vinden we erg belangrijk", zegt Jaap. "Daarom besloten we een CO2-neutrale fabriek te bouwen. De blender is een fabriek waarbij vanaf de tekentafel tot en met de operatie is nagedacht over duurzaamheid. We hebben allerlei energie- en ook waterbesparende innovaties doorgevoerd. Bijvoorbeeld door warmteterugwinning uit de koelmachines voor de fruitsappen. Die warmte gebruiken we verderop in het proces bij het pasteuriseren van de drankjes. Ook komt er volgend jaar een groot zonnepark en willen we twee windturbines bouwen. Want we willen als innocent drinks binnen enkele jaren met het totale bedrijf CO2-neutraal zijn.’

Voorbeeld zijn
In het streven naar duurzaam en eerlijk produceren maakt innocent het zich af en toe niet gemakkelijk. Jaap: "We waren op zoek naar zero-emissionoplossingen voor het vervoer van ingrediënten en uiteindelijk hebben we via onze leverancier twee partijen gevonden die met ons in zee wilden gaan. Dat was zeker niet de gemakkelijke weg, want het conventionele vervoer was al beschikbaar, maar we wilden per se zero-emissietransport realiseren."