Agenda

ZH Innovation Challenge

Op 13 december 2018 bundelen Detlalinqs, iTanks, Rotterdam Makers District, Innovation Quarter en de gemeente Rotterdam de netwerken voor een Innovatief Pitch Ontbijt voor ‘vragen, verbinden en vernieuwen’. Dit keer worden geen producten en diensten gepitcht maar actuele vraagstukken uit de industrie. En jij kan helpen om deze vraagstukken op te lossen! Discussieer mee tijdens de brainstorms of gebruik de bijeenkomst om je innovatienetwerk te versterken in Zuid-Holland.  

De cases
De vraagstukken komen uit de dagelijkse praktijk van de organiserende partners en zullen tijdens het event kort en krachtig gepitcht worden door de bedrijven zelf. Daarna kunnen geïnteresseerden mee voor een brainstorm om hun kennis en ervaring te delen en om hun interesse aan te geven voor vervolgsessies om het vraagstuk op te lossen.

  1. Hoe meten we de actuele emissies van een tankterminal in bedrijf? (aangedragen door Vopak)
    Bij de tankterminals van Vopak zijn veiligheid, gezondheid en milieu leidend voor de bedrijfsvoering. Voor het bepalen van emissies van een terminal wordt op dit moment gewerkt met gangbare computermodellen. Maar idealiter wil Vopak met actuele metingen zowel de puntemissies als diffuse emissies meten om zo een duidelijk beeld te hebben van de hoeveelheid en de samenstelling van de emissies van een terminal. De gebruikte modellen zijn wereldwijd gangbaar maar gaan uit van een aantal vaste waarden. Vopak heeft de ambitie om onder alle omstandigheden een realtime beeld te hebben van de aard van de emissies en de bronnen.

    Aangedragen door: Vopak Rotterdam.
    Doel: Technische innovatie(s) voor het meten van de hoeveelheid en samenstelling van punt- en diffuse emissies van een tankterminal.
    Deliverable: Nieuwe of beschikbare meettechnieken waarmee emissies kunnen worden gemeten.

  2. (Hoe) kunnen we op basis van conditie- en onderhoudsgegevens van installaties een overzicht van risico-isobaren maken? (aangedragen door Port of Rotterdam en World Class Maintenance)
    Iedere brug, pijp, staalconstructie, kademuur, kolommenbaan heeft op zich een heel kleine kans om te falen, maar dat er ergens iets naar beneden komt in het grote havencomplex de komende jaren, die kans is dan weer behoorlijk groot (het omgekeerde van de loterij dus eigenlijk). Echter, omdat de risicogebieden over meerdere eigenaren heen gaan bestaat er geen overkoepelend beeld voor de middellange termijn. Hoe krijgen we een technisch- en economisch waardevolle oplossing waar steeds meer partijen bij willen aanhaken?

    Aangedragen door: Port of Rotterdam en World Class Maintenance.
    Doel: Technische en bedrijfskundige vraagstukken inventarisering voor risico-isobaren kaart.
    Deliverable: Beeld van bronnen, datakwaliteit, vertrouwelijkheidsvraagstukken, GIS-mogelijkheden en waarde voor de markt.

  3. (Hoe) kunnen we onze optische systemen beter beschermen tegen vervuiling en zo een hogere beschikbaarheid hebben? (aangedragen door ECT Rotterdam)
    Bij de containerterminal van ECT worden veel optische systemen gebruikt. Van bewakingscamera en beeldherkenning van containers en van eenvoudige sensoren tot lasersystemen voor de AGV’s.

    Die systemen zijn dag en nacht ‘buiten’ in een omgeving waar regen, wind en vooral stof zorgen voor vervuiling van de lenzen. ECT is op zoek naar innovatieve oplossingen om tot een hogere beschikbaarheid van deze optische systemen te komen en langer de gevraagde kwaliteit van beelden / data te kunnen bieden.

    Aangedragen: ECT Rotterdam.
    Doel: Technische innovatie(s) voor het schoon houden van lenzen, sensoren en andere optische systemen.

  4. (HOE) Kunnen we in de (gebiedsontwikkeling/infrastructuur) voorsorteren op de waterstofeconomie? (aangedragen door gemeente Rotterdam)

    De energietransitie staat voor de deur. Of eigenlijk is hij al begonnen! De vraag is niet of maar wanneer sommige processen en stromen overstappen naar waterstof als energiedrager.

    Wat komt daar bij kijken? Kunnen we ondergrondse infrastructuur ‘gewoon’ inzetten voor waterstof en kan je de bestaande installaties ook blijven gebruiken? Vast niet. Met een duidelijke scope en goed asset management kunnen stakeholders toegroeien naar de waterstof economie. Maar wat is die scope

    Aangedragen: Gemeente Rotterdam.
    Doel: Een beeld krijgen van uitdagingen en beschikbare technieken voor de transitie naar waterstof.
    Deliverable: Een inventarisatie van tools, technieken en groep betrokken partijen om het verschil te gaan maken.

  5. Hoe kunnen we de impact van een laagwaterperiode op de transportsector verkleinen? (aangedragen door Port of Rotterdam en 4shipping)
    Verladers die hun transport met de binnenvaart doen, ondervinden tijdens laagwaterperiodes extreme moeilijkheden. Door de lage waterstand kunnen binnenvaartschepen soms maar 20% van hun totale capaciteit benutten, wat een enorme krapte in de markt betekent met bijbehorende hoge prijzen. Wat kan transparantie in de sector betekenen voor het gelijkmatiger verdelen van lading en last. En wat is er nodig om die transparantie te bereiken?

    Aangedragen: Port of Rotterdam en 4shipping.
    Doel: Technologische oplossingen om de negatieve effecten van laagwater te verkleinen.
    Deliverable: Concrete concepten die uitgewerkt kunnen worden en contacten vanuit het netwerk die hier een rol in kunnen spelen.

Zet 13 december in uw agenda en schrijf direct in via onderstaande aanmeldbutton!

Let op: het begint met de brainstorms. In de eerste maanden van 2019 pakken we door op de vraagstukken met nieuwe bijeenkomsten.

Programma
07:30 uur  Ontvangst, ontbijt, ontmoetingen
08:00 uur  Opening van het pitchpodium
08:20 uur  Pitches probleemstellingen 
08:40 uur  Netwerken of Breakouts 
09:45 uur  Afronding
10:00 uur  Iedereen weer aan het werk

Datum en tijdstip:
2018-12-13T07:30:00 2018-12-13T09:45:00
Locatie:
RDM Onderzeebootloods
Adres:
RDM-straat 1
3089 JS Rotterdam
Aanmeldperiode:
2018-11-08T08:00:00 2018-12-11T17:00:00
AANMELDEN